Terveydenhuollolle

Terveydenhuollon ammattilaiset kouluilla

Terveydenhoitaja, kuraattori, psykologi ja hammashoito ovat kiinteä osa kouluyhteisöä vaikka ei aina fyysisesti toimisi saman katon alla. Oppilaiden syömiseen ja ruokaan liittyvät asiat ovat osa työnkuvaa. Hyvin toteutuneen ruokakasvatuksen hyödyt näkyvät vastaanotolla ja siksi yhteistyö koulujen kanssa kannattaa.

Yhteistyö

Maistuvassa koulussa rakennetaan eri ammattilaisten välistä yhteistyötä. Tähän muutamia ideoita Maistuvan koulun ideapankista:

“On hyvä, kun sama sanoma tulee lapsille monesta eri yhteydestä”

Kouluterveydenhoitaja, joka oli mukana toteuttamassa Maistuva koulu -toimintaa lukuvuonna 2019-2020.

Materiaalit ohjaukseen

Ruoka- ja ravitsemusohjauksen tueksi on kehitetty kuvamateriaalia, jotka löydät materiaalisivuilta seuraavien linkkien takaa:

Tutustu myös valmiisiin diapaketteihin vanhempainiltoja varten.

Lisää tukea ravitsemus- ja elintapaohjaukseen löydät myös Neuvokas perhe -sivustolta (Vieraile ulkoisella sivustolla. Linkki avautuu uuteen välilehteen.).

Monikulttuurisuus

Oppilaiden vaihtelevat kieli- ja kulttuuritaustat näkyvät usein oppilaiden ruokailutottumuksissa, ja ne on tärkeä huomioida koulussa toteutetussa ruokakasvatuksessa. Kulttuuriset tekijät vaikuttavat syömiseen vahvastikin, eikä ole syytä olettaa suomalaisen ruuan ja ruokakulttuurin olevan kaikille tuttuja. Eri kieli- ja kulttuuritaustaisten oppilaiden ruokakasvatuksesta voit lukea lisää osiosta Ruokakasvatus monikulttuurisessa koulussa.