Yhteistyö on voimaa (nro 163)

 Printtaa

3-6 lk, Esiopetus -1-2 lk, Ideoita opetukseen, Kehonkuva, Liikunta

Liikuntaleikkejä joilla voidaan vahvistaa yhteenkuuluvuuden tunnetta ja tarjota oppilaille onnistumisen kokemuksia sekä iloa kehostaan.

Valmistelu

  • Käy läpi alla olevat ryhmäleikit (3 kpl). Voitte kokeilla oppitunnilla yhtä leikkiä tai vaikka kaikkia. Leikit soveltuvat parhaiten toteutettavaksi voimistelusalissa, ulkokentällä tai tyhjässä luokkahuoneessa.
  • Hyrrä-leikissä ei tarvita välineitä. Tuuli tuntee tien -leikkiä varten tarvitset 1-2 huivia silmien sitomista varten. Supermies-leikkiä varten tarvitaan pehmeitä palloja, kuitenkin enintään yksi oppilasta kohden.

Toteutus

Hyrrä

Jaa oppilaat noin seitsemän hengen ryhmiin. Kukin ryhmä muodostaa piirin. Yksi oppilaista menee piirin keskelle ja seisoo siinä aivan jäykkänä. Piirissä seisovat ojentavat käsivartensa vaakasuoraan eteenpäin niin, että piirin keskelle muodostuu suljettu rinki. Keskellä oleva lapsi antaa itsensä kaatua – aluksi varmasti hyvin varovaisesti – näitä käsiä vasten, ja kohta häntä pyöritetään hellävaroin ympäri rinkiä kuin hyrrää.

Tuuli tuntee tien

Oppilaat seisovat vastakkain ja muodostavat kapean kujan: se on vaarallinen puistotie! Jotta kujasta ei tule liian pitkä, voit tarvittaessa jakaa luokan kahteen ryhmään, jotka leikkivät vuorotellen tai tilan salliessa yhtä aikaa.

Puistotien alkupäässä seisoo lapsi, jonka silmät on sidottu. Hänen tehtävänsä on kävellä kujan toiseen päähän törmäämättä yhteenkään lapseen (puuhun). Onneksi hänellä on tässä vaikeassa tilanteessa apuri: tuuli (puiden puhallus). Heti kun hän astuu kujalle, puut alkavat huojua pehmeästi sinne tänne. Jos kulkija lähestyy puuta, tuuli (kujana seisovat lapset) alkaa heti puhaltaa häntä oikeaan suuntaan. Jos kulkija liikkuu hitaasti ja tunnustelee herkeämättä tuulen henkäyksiä, hän selviää tästä vaikeasta tehtävästä törmäilemättä.

Leikkiin voidaan lisätä haastetta siten, että ennen kujalle astumista oppilaan on pyörähdettävä paikallaan muutaman kerran.

Supermies

Tässä leikissä kukin oppilas saa olla vuorollaan supermies. Supermies saa torjua heikkoon uhriparkaan tähdättyä ”ammusta” vain omalla kehollaan. Oppilaat muodostavat piirin, jonka keskelle yksi oppilaista asettuu paikoilleen. Supermies oleilee jossain hänen lähellään, ja heti kun toiset lapset alkavat pommittaa uhria ”ammuksellaan” (pehmeä pallo), supermies syöksyy väliin ja suojaa tätä osumilta. Piirissä olevat lapset eivät seiso paikoilleen jähmettyneinä, vaan piirittävät uhria ja heittelevät palloa toisilleen. Supermiehen on oltava silmä tarkkana! Jos uhri kuitenkin saa osuman, seuraa osien vaihto, ja toiset kaksi oppilasta tulevat uhrin ja supermiehen rooleihin.

Leikin vaikeustasoa voi säätää ”ammusten” määrällä. Palloja (ammuksia) voidaan lisätä, jos supermies onnistuu tehtävässään.

Huomioitavaa: Osia jaettaessa on hyvä katsoa, etteivät heikot oppilaat ota uhrin ja vahvat supermiehen osia, vaan pikemminkin juuri päinvastoin. Ujojen ja pelokkaiden oppilaiden on hyvä saada kokeilla supermiehenä olemista. Mieti kuinka järjestely onnistuisi parhaiten oman luokkasi kohdalla.

Loppukeskustelu

Tunnin tai jokaisen leikin päätteeksi pohdi oppilaiden kanssa, miltä leikki tuntui.

  • Oliko leikki vaikea? Mitä taitoja siihen tarvittiin?
  • Onnistuitko? Miksi/miksi et?
  • Opitko jotain uutta itsestäsi tai luokkatoverista?

Kannusta ja kehu jokaista oppilasta ja pyri luomaan keskustelusta yhteishenkeä rakentava. Jokaisen oppilaan olisi tärkeä tuntea itsensä hyväksi ja hyväksytyksi, vaikkei olisikaan ollut paras tai suoritus olisi epäonnistunut.

Voit antaa oppilaille kotitehtäväksi piirtää kuva, joka kuvaa asioita/taitoa/kykyä missä olen hyvä.

Tehtävän lähteet: Hyvän Olon Eväät -opas. Leikit ovat Elke Danneckerin kirjasta ”Vahvoja leikkejä vahvoille lapsille – Leikkejä kouluun ja lapsiryhmille” (2004).

Voisit tykätä myös näistä