Tietoisuustaidot (nro 182)

Esiopetus -1-2 lk, Ideoita opetukseen, Kuvataide, Tietoinen syöminen

Opetellaan havainnoimaan ruuan ominaisuuksia, keskittymään syömiseen ja harjoitellaan kokemusten ilmaisua sanoin sekä kuvin. Syöminen saa ja voi olla elämys ja nautinto.

Taustatietoa opettajalle

Tämä harjoitus on hyvä pitää silloin kuin oppilaat ovat virkeimmillään ja jaksavat keskittyä. Ruuasta nauttiminen ja sen monipuolinen aistiminen vaatii harjoittelua. Tietoisuustaidot auttavat tekemään havaintoja omasta itsestä, ympäristöstä ja tässä tapauksessa elintarvikkeista.

• Tietoisen syömisen harjoitusta varten tarvitset pienen paketillisen rusinoita. Lue tietoisuustaitoharjoitukset rauhallisesti ääneen muutaman kerran ennen oppituntia.
  • Rusinan kuvittamista varten oppilaat tarvitsevat tyhjän paperin ja opettajan valinnan mukaan joko kyniä, liituja tai maalaustarvikkeet.

Toteutus

Tietoisuustaitoharjoitus: Mitä ympäristössäni tapahtuu?

Tämä harjoitus auttaa oppilaita rauhoittumaan, kohdentamaan ajatuksiaan ja edesauttaa rusinaharjoituksen onnistumista.

Ohjaa oppilaita rauhallisella äänellä ja pidä selvät rauhalliset tauot joka lauseen välissä. Tauon aikana voit laskea mielessäsi rauhallisesti kymmeneen. Ohjaa oppilaat istumaan omissa tuoleissaan mukavassa asennossa, silmät suljettuina ja aivan hiljaa läpi harjoituksen.

Ohjeista: Kuunnelkaa ympäristöä. Kuuluuko luokkahuoneen ulkopuolelta ääniä? Suriseeko ilmastointi? Äänteleekö tuuli ulkona? Kuuletko kaverin hengityksen? Mitä kuulet?

Sitten kiinnitetään huomio myös tuoksuihin ja hajuihin. Tuoksuuko luokkahuone jollekin? Tuoksuuko paitasi pesuaineelta? Mitä haistat?

Anna äänien ja tuoksujen vain olla, ja totea mielessäsi niiden olemassaolo. Jatka hetki, haistele ja kuuntele mitä ympärilläsi tapahtuu. Kun olet valmis, voit avata silmäsi.

Tietoisen syömisen harjoitus: Rusinaharjoitus

Rusinaharjoituksen tarkoituksena on johdatella oppilaita keskittymään syömiseen ja ruuan ominaisuuksiin.

Jaa jokaiselle oppilaalle kolme rusinaa pulpetille ja varmista, että kaikki tietävät mitä ne ovat. Ohjeista oppilaita samoin kuin edellä puhuen rauhallisesti ja pitäen selkeitä taukoja lauseiden välissä:

Leikitään, että kun napsautan sormiani, te menetätte muistinne. (NAPS)
Nyt olet kuin olio ulkoavaruudesta, joka ei koskaan ole käynytkään maan päällä. Edessäsi näet kummallisen ruskean ja ryppyisen asian, etkä yhtään tiedä mikä se on. Voin kertoa, että sitä sanotaan rusinaksi, mutta et tiedä asiasta yhtään sen enempää. Katsele rusinaa. Miltä se näyttää? Minkä motoinen se on?

Nyt, ota yksi rusina peukalon ja etusormen väliin. Tunne rusina sormissasi. Paljonko se painaa? Miltä se näyttää? Onko sen pinnalla kuoppia, varjoja? Tunnustele miltä se tuntuu sormiesi välissä. Vie rusina kädelläsi lähelle nenää ja haistele, miltä se tuoksuu. Vie rusina lähelle huuliasi ja tunne kuinka suuhusi muodostuu sylkeä.

Laita rusina kielellesi, mutta älä puraise. Tunnustele rusinaa suussasi. Tuntuuko se erilaiselta kuin aiemmin sormissasi? Tuntuuko rusinan muoto samalta kuin katsoessasi ja tunnustellessasi sitä? Maistuuko kokonainen rusina millekään?

Nyt voit puraista rusinaa. Miltä se tuntui puraistaessa? Tunnetko maun suussasi? Pureskele rusinaa rauhassa ja tunnustele sen makuja. Älä nielaise ennen kuin annan siihen luvan. Maistuuko rusina siltä, miltä se aiemmin tuoksui? Tuntuuko rusina nyt erilaiselta? Kun olet mielestäsi maistellut ja tunnustellut tarpeeksi, voit nielaista rusinan ja tunnustella kun se kulkeutuu suusta kurkkuun ja sieltä mahalaukkuusi.

Kun napsautan sormiani, muistinne palaa ennalleen. (NAPS)
Voitte nyt syödä loput rusinat niin kuin yleensä syötte.

Pyydä oppilaita jakamaan ajatuksia harjoituksesta. Voit kysyä:

• Miltä rusinan syöminen tuntui?
  • Millä tavalla ensimmäisen rusinan syöminen erosi viimeisen
    rusinan syömisestä? Ajatelkaa, jos aina söisimme yhtä
    keskittyneesti kuin ensimmäisen rusinan kohdalla. Miten se
    vaikuttaisi syömiseen?
  • Mitä piditte harjoituksesta? Oliko se kivaa, kummallista,
    helppoa, vaikeaa, tylsää? Kaikki mielipiteet ovat arvokkaita.

Voitte yhdessä sopia syövänne koululounasta seuraavalla kerralla rauhallisesti ja ruuan ominaisuuksiin keskittymällä.

Rusinan kuvittaminen

Jaa oppilaille paperit ja muut kuvittamista varten tarvittavat välineet. Ohjeista heitä tekemään oma avaruusrusinansa. Oppilaat voivat kokeilla kuvittaa paperille kokemuksensa rusinan ominaisuuksista, kuten hajun, maun, rakenteen jne.

Tehtävän lähde: Hyvän Olon Eväät -opas