Ruokailuvälineet sekaisin (nro 105)

 Printtaa

Esiopetus -1-2 lk, Ideoita opetukseen, Kotitalous, Tapakasvatus, Ympäristöoppi

Tässä tehtävässä harjoitellaan kattamista ja mietitään, miksi ruokailuvälineet ovat tietyillä omilla paikoillaan kattauksessa.

”Kävimme oppilaiden kanssa läpi ruokailuvälineiden käyttöä ja tutustuimme myös koulun keittiön toimintaan.” (Opettaja, 1. lk)

Valmistelut

Varaa harjoitusta varten pöytä, tuoleja, lautasia, laseja, haarukoita, veitsiä, lusikoita ja lautasliinoja.

Tutustu etukäteen pöydän peruskattaukseen Ruokatiedon sivuilla.

Tehtävän toteutus

Aloita harjoitus kattamalla pöytä tarkoituksella väärin. Oppilaiden tehtävänä on järjestää kattaus uudelleen siten, miten heidän mielestään tulisi olla.

Kysy oppilailta, miksi he päätyivät tiettyyn ratkaisuun. Keskustelkaa ruokailuvälineiden oikeista paikoista ja siitä, minkä takia ne ovat juuri näillä paikoilla.

Tehtävän lähde: Makumatkalla – Innostavia ideoita ruokakasvatukseen, PS-kustannus 2013.

Voit tilata kirjan halutessasi täältä.

Voisit tykätä myös näistä