Perusmaut kouluruuassa

 Printtaa

Ateriat ja ateriarytmi, Kaikenikäisille, Kouluruokailu, Lyhyt tehtävä, Makukoulu, Ravitsemus ja terveys, Tehtäviä ruokailuun

Makukoulutehtävissä voi hyödyntää hyvin myös kouluruokailua. Tehtävässä oppilaat etsivät perusmakuja – makea, suolainen, hapan, karvas, umami – kouluruuasta.

Huomio! Ennen tehtävää perusmakuihin kannattaa tutustua Perusmaut kasviksissa -tehtävän avulla.

Oppitunti: Ympäristöoppi, biologia

Taustatietoa opettajalle: Perusmaut

Makea ja suolainen: Enemmistö ihmisistä tunnistaa jo lapsuudesta lähtien makean maun. Myös suolainen opitaan varhain. Suolaiseen pitää lapsena totutella, mutta makeasta kaikki ihmiset pitävät syntymästään lähtien, sillä äidinmaito maistuu makealta.

Hapan ja karvas: Nämä maut sekaantuvat helpoimmin keskenään, mutta pienellä harjoittelulla ne oppii erottamaan toisistaan. Hedelmiä ja marjoja syödessä happaman maun tunnistaa helposti, kuten sitruunasta ja puolukasta. Myös esimerkiksi jogurtti tai ruisleipä maistuu happamalta, mutta eri tavoilla, koska niissä on toisenlaista happoa kuin marjoissa. Karvas maku aiheuttaa eri ihmisillä erilaisen makukokemuksen. Osa maistaa sen hyvin voimakkaana, osa taas ei juuri lainkaan. Maistamisessa on muutenkin yksilöllisiä eroja. Karvautta on useimmiten kasvikunnan tuotteissa, kuten kaakaossa ja rucolassa.

Umami: Umami on makukäsitteenä melko uusi, ja sen tunnistaminen vaatii opettelua. Monet sanovat umamin tuovan mieleen esimerkiksi lihan, liemikuution tai soijakastikkeen. Monet liemikuutiot sisältävät aromivahvennetta (natriumglutamaattia) ja kypsennetyssä lihassa sitä on luonnostaan, joten siitä johtuu makuaistimusten yhtäläisyys. Umamin täyteläistä makua löytyy myös kasviperäisistä ruoka-aineista, kuten kypsästä tomaatista ja herkkusienestä.

Valmistelut

  • Ohjeista oppilaita varaamaan koululounaalle mukaan paperia ja kynän.

Tehtävän toteutus

Palauttakaa ennen ruokailua tunnilla mieleen, mitkä perusmaut ihminen maistaa.  

Koululounaalle otetaan mukaan paperia ja kynä. Ohjeista oppilaita maistelemaan kaikkia aterian osia ja merkitsemään muistiin, mitä perusmakuja eri ruoka-aineista ja ruuista löytyy.  

  • Tuntuuko maku: hyvin vähän, selvästi vai paljon? 

Käykää tehtävän tulokset läpi ruokailun jälkeen tunnilla:

  • Mitä makuja löydettiin ja mistä ruoka-aineista tai ruuista?
  • Mitä ateriasta muuten halutaan tietää tai sanoa?

Lähteet: Makukoulutehtäviä kouluruokailuun, Ruokakasvatusyhdistys Ruukku ry.

Voisit tykätä myös näistä