Oppilaiden kouluruokatyöpaja (nro 91)

 Printtaa

Kokonainen oppitunti, Kouluruokailu, Ryhmätehtävä, Tehtäviä oppitunnille

Tässä tehtävässä oppilaat toteuttavat SWOT-analyysin etsien kouluruokailun vahvuuksia, heikkouksia, mahdollisuuksia ja uhkatekijöitä.

Oppitunti: Äidinkieli ja kirjallisuus (45 min)

Taustatietoa opettajalle:

Työpajan tarkoituksena on kuulla oppilaiden näkemyksiä ja kokemuksia kouluruokailusta. Lisäksi työpajalla kartoitetaan oman koulun nykytilannetta sekä hahmotellaan tulevaisuuden näkymiä kouluruokailuun liittyen. 

Valmistelut

  • Varaa tehtävän toteutusta varten:
    • SWOT-analyysipohja
    • Post it-lappuja tai pieniä paperilappuja ja sinitarraa/teippiä 
    • Kyniä tai tusseja
SWOT-analyysipohja

Tehtävän toteutus

Tehtävä 1. Lämmittely ja ryhmiin jako

Ennen jakautumista ryhmiin, tutustuta oppilaat teemaan lyhyellä lämmittelyllä. Lämmittelyn tavoitteena on herätellä ajatuksia ruokateemaan ja näin helpottaa ideointia. Voit käyttää omavalintaisia lämmittelyleikkejä tai alla kuvailtua esimerkkiä.

Liikkeellä äänestäminen:

Oppilaat muodostavat piirin. Opettaja kysyy kysymyksen ja oppilaat vastaavat liikkeellä: jos vastaus on kyllä, oppilaat menevät kyykkyyn, jos vastaus on ei, oppilaat pyörähtävät ympäri. 

Esimerkkikysymyksiä: 

  • Söitkö tänään aamupalan?  
  • Syötkö koululounaalla salaattia? 
  • Syötkö koululounaalla näkkileipää? 
  • Juotko koululounaalla maitoa? 
  • Syötkö yleensä koulussa välipalan? 

Jaa oppilaat tai pyydä heitä jakautumaan lämmittelyn lopuksi pienryhmiin. Ideaali ryhmäkoko on 4-5 oppilasta/ryhmä.

Tehtävä 2. Teeman käsittely ja ideointi

Työpajassa käytetään menetelmänä ja työkaluna SWOT-analyysia. Sen avulla kerätään tietoa; etsitään vahvuuksia, heikkouksia, mahdollisuuksia ja uhkatekijöitä.

Menetelmän avulla selviää nykytila ja samalla päästään visioimaan tulevaisuutta. Ideana on, että heikkoudet käännetään analyysin aikana mahdollisuuksiksi.  

Ohjeista oppilaita kirjaamaan SWOT-nelikentän mukaisesti kouluruokailun vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet ja uhkatekijät. Sanojen tukena on symbolikuvat helpottamaan etenkin pienten oppilaiden työskentelyä.  

Ohjaa oppilaita työskentelemään pienryhmissä ja kirjaamaan kouluruokailuun liittyvät havaintonsa pienille lapuille (voit käyttää post-it lappuja tai sinitarralla tai teipillä kiinnitettäviä pieniä paperilappuja). Kirjatkaa vain 1 asia/lappu. Auta tarvittaessa pienimpiä oppilaita kirjoittamaan ajatuksiaan lapuille.  

Tehtävä 3. Ideoiden/ajatusten esittely 

Pyydä jokaista ryhmää vuorollaan kertomaan työskentelyssä nousseet ideat ja ajatukset. Kiinnittäkää ryhmien tuottama materiaali seinälle, jotta havainnot ja ideat ovat koko ajan kaikkien nähtävillä. 

Koostakaa ryhmien laput koko luokan yhteiseen nelikenttään. Täydentäkää nelikenttään vielä esittelyvaiheessa mahdollisesti nousevat uudet ideat ja ajatukset.

Lopuksi

Jos työpajaa toteutetaan eri luokissa, kootkaa eri luokkien tuotokset yhteen. Välittäkää tuotokset myös koulun keittiöön ja kunnan ruokapalveluihin.

Keskustelkaa tuloksista ja mahdollisista kehityskohteista kouluruokailutoimikunnassa, oppilaskunnassa tai muussa kokouksessa, jossa on paikalla edustus ruokapalveluista, opetushenkilöstöstä ja oppilaista. Sopikaa ajankohta, milloin seuraatte kehitysideoiden toteutumista.

Liitteet:


Voisit tykätä myös näistä