Oivalla ateriarytmi! (nro 87)

3-6 lk, Äidinkieli, Ateriarytmi, Ideoita opetukseen

Pohditaan säännöllisen syömisen vaikutuksia päivittäiseen jaksamiseen hauskan adjektiivitarinan siivittämänä. Tehtävän tavoitteena on innostaa oppilaita noudattamaan säännöllistä syömisrytmiä.

Taustatietoa opettajalle

Suomalaisissa ravitsemussuosituksissa (2014) selitetään ateriarytmiä näin:

”Päivittäin on hyvä syödä säännöllisin väliajoin terveellinen ateria, esimerkiksi aamupala, lounas ja päivällinen, sekä tarvittaessa 1-2 välipalaa. Ateria-ajat ja tottumukset ovat pitkälti yksilöllisiä. Säännöllinen ateriarytmi hillitsee nälän tunnetta sekä suojaa hampaita reikiintymiseltä. Se auttaa syömään kohtuullisesti yksittäisillä aterioilla ja vähentää houkutusta napostella tai ahmia ruokaa. Säännölliseen ateriarytmiin on tärkeä totutella jo lapsena. Nuorena opitut tavat luovat pohjaa tasapainoiselle ja kohtuulliselle syömiselle myös aikuisiässä. Lapset eivät pysty syömään yhtä suuria annoksia kuin aikuiset. He eivät myöskään pysty käyttämään hyväkseen elimistön energiavarastoja yhtä tehokkaasti kuin aikuiset. Sen vuoksi energian saannin tulisi jakautua pää- ja väliaterioiden kesken tasaisemmin kuin aikuisilla.”

Ateriarytmi on jokaiselle yksilöllinen. Pääasia on, että päivässä on ainakin yksi lämmin ateria ja syöminen rytmittyy päivän mittaan suhteellisen säännöllisesti. Napostelua ei suosita vaan aterioiden välillä on hyvä pitää taukoa syömisestä. Välipaloja voi lisätä tarvittaessa esim. urheilun tai muun lisääntyneen energiantarpeen vuoksi.

Oman ateriarytmin oppimista auttaa se, että luotetaan kehon viesteihin. Nälkää kuunnellaan ja siten opitaan ennakoimaan syömisen tarvetta. Syöminen on myös paljon nautinnollisempaa, kun tuntee nälän ja kylläisyyden tunteet. Silloin myös ruokailu on helpompi lopettaa sopivan kylläiseen oloon. Säännöllinen ja riittävä syöminen pitää energiatason tasaisena pitkin päivää estäen myös väsymystä.

Aterioiden pois jättäminen tai siirtäminen ei myöskään auta painonhallinnassa, vaikka niin toisinaan ajatellaan. Keho pyrkii saamaan kaiken tarvitsemansa energian kasvattamalla nälän tunnetta ja usein lämpimien aterioiden pois jättäminen lisää napostelua tai runsaasti energiaa sisältävien elintarvikkeiden nauttimista. Lämmin ateria on yleisemmin täysipainoinen ja monipuolinen verrattuna välipaloihin, joilla sitä saatetaan koettaa korvata. On kuitenkin hyvä muistaa, että välipala on parempi vaihtoehto kuin aterian kokonaan väliin jättäminen.

Tehtävien toteutus

Tehtävä 1. Ateriarytmin pohdinta

Keskustelkaa tekijöistä, jotka vaikeuttavat ateriarytmin noudattamista tai säännöllistä syömistä. Voit näyttää ensimmäisen kysymyksen jälkeen kuvan Ateriarytmimalli.

• Mitä aterioita yhden päivän aikana syödään?
  • Mikä niistä jää helpoimmin syömättä?
  • Miksi aterioita jätetään pois?
    (Kannusta ja auta oppilaita etsimään ratkaisuja mainituille syille jättää jokin ateria syömättä)
  • Syöttekö aina kun on oikea nälkä? Jos ette, miksi?
  • Mitä haittaa on siitä, että korvaa aterian napostelulla tai lämpimän aterian välipalalla?

Tehtävä 2. Täydennystarina: Häiskän oivallus

Älä näytä tarinaa oppilaille. Pyydä oppilaita keksimään tarvittuja sanoja (sanat harmaissa hakasuluissa) ja täydennä tarina heidän antamillaan sanoilla. Lue lopuksi tarina ääneen.

Mikäli aikaa jää, voitte kertauksena katsoa tunnin lopuksi opetusvideon ateriarytmistä RuokaTutkaTube-kanavalta Ainakin smoothieta feat. Isac Elliot ja maailmanmestari Ismo (kesto 7 min).

Kotitehtävä

Jaa oppilaille kotitehtävä “Oman ateriarytmin tarkastelu” tai “Energiarytmi”. Ohjeista heidät tekemään se seuraavalle sovitulle tunnille. Voit ottaa seuraavalla tunnilla kotitehtävän tarkasteltavaksi ja pohtia oppilaiden kanssa ateriarytmin vaikutusta jaksamiseen.

Tehtävän lähde: Hyvän Olon Eväät -opas

Liitteet