NAM! -oppitunti 3: Kylläisyyden tunne (nro 80)

3-6 lk, Ideoita opetukseen, Tietoinen syöminen, Ympäristöoppi

Kolmannella NAM! -oppitunnilla oppilaat pohtivat kylläisyyden tunnetta: Mitä kylläisyys on ja miltä se tuntuu? Miten keho viestittää kylläisyydestä?

Oppitunti on osa NAM! – Nauti, aisti ja maista -harjoitusohjelmaa, joka on lapsille suunnattu tietoisen syömisen ohjelma. Harjoitusohjelma koostuu viidestä oppitunnista ja kotitehtävistä.

• Tutustu etukäteen NAM! – Nauti, aisti ja maista -harjoitusohjelman Ohjaajan käsikirjaan ja sen 3. harjoituskertaan (s. 12-15).
  • Tulosta jokaiselle oppilaalle kotitehtävä Miltä kylläisyys tuntuu? (Oppilaan harjoitusvihko, s.11).
  • Varaa tarvittavat materiaalit (kts. Ohjaajan käsikirja, s. 12) oppitunnille.

Tehtävien toteutus

Tehkää oppitunnilla 3. harjoituskerran: Kylläisyyden tunne tehtävät 1-8 (Ohjaajan käsikirja, s. 12-15).

Näin voitte koota NAM! -tehtävistä viiden oppitunnin mittaisen kokonaisuuden:

1. NAM! -oppitunti: Tutustuminen aistitietoiseen syömiseen
  2. NAM! -oppitunti: Näläntunne
  3. NAM! -oppitunti: Kylläisyyden tunne
  4. NAM! -oppitunti: Kaikki aistit käyttöön
  5. NAM! -oppitunti: Tietoinen syöminen omassa arjessa

NAM! -oppitunnit on suositeltavaa tehdä numerojärjestyksessä. Vaihtoehtoisesti voitte valikoida vain osan aistitietoisen syömisen harjoitusohjelman tehtävistä (NAM!-harjoitukset tietopankissa).

Liitteet: