Mitä tänään syödään? (nro 70)

 Printtaa

3-6 lk, Esiopetus -1-2 lk, Ideoita opetukseen, Ruuan reitit, Ympäristöoppi

Tutustutaan päivän kouluruuan raaka-aineisiin ja niiden eri aisteilla havaittaviin ominaisuuksiin. Toivotetaan kaikille hyvää ruokahalua!

Tehtävän toteutus

Voitte toteuttaa tehtävän luokassa keskustellen päivän ruuasta ennen ruokailua ja ruokailun jälkeen. Jos koulu haluaa viettää kouluruokaviikkoa, tehtävää voi toteuttaa vaikka koko viikon ajan.

Keskustelkaa seuraavista aiheista:

  • Mitä raaka-aineita päivän ruokiin tarvitaan? (Opettaja selvittää etukäteen) 
  • Ovatko oppilaat syöneet kyseisiä ruokia ennen? Entä niihin tarvittavia raaka-aineita? Millaisessa ruuassa?
  • Miten oppilaat kuvailisivat näitä ruokia/raaka-aineita: ulkonäköä, hajua, makua, suutuntumaa ja kuuluko syömisestä ääntä? 

Sopikaa, että aterialla kiinnitetään huomiota näihin seikkoihin.  

Ruokailun jälkeen keskustellaan eri aistein havaituista ominaisuuksista. Jos haluatte, voitte pitää kirjaa käydyistä keskusteluista ja antaa niiden pohjalta palautetta kouluruuasta ruokailutoimikunnalle tai koulun oppilaskunnalle.

Tehtävän lähde: Makukoulutehtäviä kouluruokailuun, Ruokakasvatusyhdistys Ruukku ry.  

Voisit tykätä myös näistä