Miltä vesi kuulostaa?

 Printtaa

3-6 lk, Ideoita opetukseen, Lyhyt tehtävä, Makukoulu, Tehtäviä oppitunnille

Ääni on usein tärkeä osa ruuasta saatavaa aistikokemusta. Tässä tehtävässä oppilaat havainnoivat kuuloaistin avulla elintarvikkeiden ominaisuuksia.

Oppitunti: Ympäristöoppi, Kotitalous, Äidinkieli ja kirjallisuus

Valmistelut

Varaa tehtävää varten:

  • Hiilihapollista juomaa, esimerkiksi maustettua kivennäisvettä 4 x 0,5 litraa
  • Vesikannu
  • Vispilä
  • Juomalaseja (2 kpl/oppilas)

Aseta juomalasit kahdelle tarjottimelle, siten että jokaiselle oppilaalle tulee 1 lasi/tarjotin. Kaada 0,5 litraa kivennäisvettä kannuun ja sekoita vispilällä, kunnes suurin osa hiilidioksidista on poistunut. Kaada väljähtynyt ja juuri avattu kivennäisvesi eri tarjottimilla oleviin laseihin (3–4 cl/lasi). Oppilaat voivat auttaa valmisteluissa.

Ohjeista tehtävä:

  1. Kuunnelkaa vuorotellen, millainen ääni eri laseista kuuluu.
  2. Keskittykää kuuloaistiin ja maistakaa juomia.
  3. Vertailkaa juomista lähteviä ääniä.
  4. Miettikää, millaisia ääniä eri ruuista lähtee:
    a) valmistuksessa b) syödessä.

Pohtikaa, miten ääni kertoo, että kivennäisvesipullo on vasta avattu. Koska olemme tottuneet tietyn äänen kuulumiseen tiettyä ruokaa syödessä, virheellinen kuuloaistimus voi vähentää ruuan houkuttelevuutta.

Keskustelkaa missä kaikissa ruuissa kuuloaistimus on tärkeä osa
miellyttävyyttä. Näitä voivat olla esimerkiksi keksit, korput, sipsit, pähkinät, omena, porkkana jne.

Kirjatkaa taululle ruuanvalmistuksesta ja syömisestä kuuluvia ääniä.

Tehtävän lähde: Ruukku: Makukoulu – Opettajan opas alakouluun

Voisit tykätä myös näistä