Miltä ruoka tuoksuu? (nro 63)

 Printtaa

Ideoita opetukseen, Kaikenikäisille, Kokonainen oppitunti, Makukoulu, Tehtäviä oppitunnille

Tässä tehtävässä oppilaat yrittävät tunnistaa ruokien ja ruoka-aineiden hajuja ja keksiä niitä kuvailevia adjektiiveja.

Oppiaine: Äidinkieli, ympäristöoppi

Valmistelut

Varaa tehtävää varten:

  • Valmis hajunäytesarja: 1. kardemumma 2. vanilja 3. oregano 4. kaneli (5. curry)

JA/TAI

  • Ruskealasiset numeroidut pullot/purkit (4-5 kpl) 
  • Muita mahdollisia mausteita ja ruoka-aineita: kahvijauhe, teelehdet, minttu, neilikka, inkivääri, eteeriset öljyt (terva, mentoli), valkosipuli, sitruuna, appelsiini, juusto  
  • Teesuodatinpusseja tai pumpulia

Jos käytätte valmista hajusarjaa, voit vain nostaa pullot esille. Varaa joka pienryhmälle yksi sarja.

Jos käytätte tuoreita elintarvikkeita, kuten valkosipulia, sitruunaa tai juustoa, piilota ne pulloihin teesuodatinpussin tai pumpulin sisällä vähän ennen tehtävän tekemistä. Poista ne pulloista tehtävän tekemisen jälkeen ja pese pullot sekä korkit. Mausteet ja monet kuiva-aineet säilyttävät hajunsa useita kuukausia.

Uuden hajusarjan valmistus (mausteista tms. kuivatuotteista):

  • Mittaa teesuodatinpussiin hajunäytettä noin 1 tl. Kierrä suodatinpussi rullalle niin, että hajunäyte pussin pohjalla jää rullan sisälle. Näin mauste tms. pysyy piilossa eikä pääse haistelijan nenään, mutta tuoksuu, kun pullo avataan. Voit kietoa hajunäytteen myös pumpuliin.  
  • Pidä korkit haisteluiden välissä suljettuna, jotta hajut eivät väljähdy. Koska hajut tarttuvat helposti muovikorkkeihin, kannattaa pitää huolta, etteivät pullojen korkit mene keskenään sekaisin.

Tehtävän toteutus

1. Aloita tehtävä kysymällä, kuinka monta hajua ihminen tunnistaa. Arvuuttele, onko tunnistettava määrä kymmeniä, satoja vai tuhansia hajuja.  Vastaus: tuhansia hajuja. 

2. Jaa haistelijoille kynät ja paperia, joihin he kirjoittavat numerot 1- 4 (5) allekkain tehtävää varten. 

3. Käykää yhdessä läpi haistelutekniikka:  

  • Hajupullot pidetään pystyasennossa ja eikä niitä saa ravistella, jotta näyte pysyy pullossa.
  • Hajupullon korkki avataan nenän alla, mutta nenää ei työnnetä pulloon, korkki suljetaan heti haistamisen jälkeen. 
  • Mietitään, millaisia mielikuvia haju herättää ja muistellaan, onko siinä jotain tuttua ja mikä haju voisi olla kyseessä. Oleellisinta ei ole arvata oikein hajun nimeä, vaan keskittyä mielikuviin ja kuvailemiseen. 
  • Jokaisen hajupullon haistelun jälkeen kirjataan tuoksusta heränneet mielikuvat.

4. Keskustelkaa lopuksi tai jokaisen hajunäytteen jälkeen heränneistä mielikuvista. Rohkaise haistelijoita käyttämään muitakin sanoja kuin hyvä tai paha seuraavien kysymysten avulla: 

  • Millaisia muistoja hajusta tulee mieleen? 
  • Missä ruuissa tätä hajua esiintyy? 
  • Millä sanoilla hajua voi kuvata? Onko haju voimakas? Ruokahalua herättävä? Ohjaaja voi hyödyntää alla olevaa taulukkoa hajujen kuvaamiseen.
Tuoksun herättämiä mielikuvia Joulu, mummon keittiö, koira,
lapsuus, kesä, sauna, hiihtoretki,
pizzeria
Lähdettä kuvaavia ilmauksia Pulla, savu, palanut maito,
joulukinkku, tervapastilli
Miellyttävyyttä ilmaisevat sanat Miellyttävä, kuvottava,
taivaallinen, mitäänsanomaton,
imelä, tunkkainen, tympeä, pistävä, hedelmäinen
Vaikutuksien kuvaaminen Rentouttava, virkistävä,
hermostuttava
Voimakkuutta ilmaisevia sanoja Voimakas, mieto, täyteläinen,
terävä, hailakka

Tehtävän lähde: Makukoulutehtäviä oppitunneille, Ruokakasvatusyhdistys Ruukku ry.  

Voisit tykätä myös näistä