Millainen on oma aamupalani? (nro 60)

 Printtaa

3-6 lk, Ateriarytmi, Ideoita opetukseen, Monipuolinen ruokavalio, Ympäristöoppi

Aamupalan sanotaan olevan päivän tärkein ateria; se virkistää yön jälkeen ja auttaa lasta jaksamaan aamupäivän koulussa lounaaseen saakka. Tässä tehtävässä oppilaat pohtivat omia aamurutiinejaan ja aamupalatottumuksiaan itse ottamiensa valokuvien avulla.

”Oppilaista tämä oli hauska ja kiinnostava aihe/tehtävä. Juttua riitti!” (Opettaja, 6. lk)

”Aamupalakuvien esittely muille luokan oppilaille oli lapsista erittäin innostavaa.” (Opettaja, 3. lk)

Taustatietoa opettajalle

Kasvamiseen kuluu paljon energiaa ja ravintoaineita, minkä vuoksi monipuolisen ruokavalion tärkeys korostuu lapsuudessa ja nuoruudessa. Aamupala on riittävän monipuolinen, kun muistaa syödä jotain kolmesta ruoka-aineryhmästä (kasvikset, täysvilja- ja maitotuotteet/proteiininlähde).

Tehtävän toteutus

Pyydä oppilaita kuvaamaan kännykällä tai kameralla, tai kirjoittamaan ylös viikon ajan omat aamupalansa. Sen pohjalta oppilaat voivat äidinkielen tunnilla kirjoittaa lyhyesti, oivalsivatko he kuvaamisen avulla jotain uutta omasta aamupalastaan. Lisäksi he voivat arvioida tekstissä omia aamupalatottumuksiaan pohtien erityisesti sitä, mitä hyvää niissä on.

Muita pohdittavia kysymyksiä voivat olla:

  • Millaiset aamurutiinit minulla on?
  • Onko aamuisin kiire? Miksi?
  • Huomaatko mikä auttoi jaksamaan?
  • Millainen voisi olla aamupala, jolla jaksat?

Näin voitte koota kokonaisen oppitunnin teemasta ”Ateriarytmi alkaa aamupalasta”:

Tehkää myös tehtävät Ateriarytmi kohdilleen ja Aamupala-viestijuoksu.

Lähteet: Tehtävä on peräisin Hyvän Olon Eväät -oppaasta


Voisit tykätä myös näistä