Makumatkalla Suomessa

 Printtaa

3-6 lk, Ideoita opetukseen, Kokonainen oppitunti, Makukoulu, Ruokakulttuuri, Syömisen taito, Tehtäviä oppitunnille

Suomalaisissa perinneruuissa on paljon maakunnallisia eroja. Tässä tehtävässä oppilaat tutustuvat suomalaiseen ruokakulttuuriin ja eri maakuntien ruokiin kaikilla aisteilla. Tehtävän tavoitteena on lisätä uusien ruokien hyväksyntää.

Oppitunti: Historia (45 min)

Taustatietoa opettajalle:

Suomen ruokakulttuuri on saanut paljon vaikutteita Ruotsista ja Venäjältä. Suomen ruokakulttuurin perustana ovat luonnon raaka-aineet ja talonpoikaiskulttuuri.

Suomen kansa on kärsinyt monesti pulavuosista huonon satokauden tai sotien vuoksi, jolloin elintarvikkeiden saantia on jouduttu säännöstelemään ja esimerkiksi jauhoja on jatkettu pettujauheella ja oljilla. 1950-luvulle asti suurin osa suomalaisista on asunut maaseudulla ja elänyt ns. omavaraistaloudessa tuottaen ruuan raaka-aineet itse. Myöhemmin kaupungistumisen ja teollistumisen myötä raaka-aineiden hankkiminen ja ruokailu kodin ulkopuolella on lisääntynyt. 1950-luvulla alkoivat myös jääkaapit yleistyä suomalaisissa kodeissa. Tämä mahdollisti ruuan pidemmän säilyttämisen ja mm. tuoreen suolaamattoman lihan käytön. Aiemmin suolaamista käytettiin ruuan säilömismenetelmänä.

Suomalaisissa perinneruuissa on paljon maakunnallisia eroja. Itä-Suomessa on ollut paljon maatalous- ja karjanhoitotaloutta sekä runsaiden järvien ansiosta hyvät kalastusmahdollisuudet. Itä-Suomen perinneruokiin kuuluu hapatettu leipä, karjalanpiirakat ja kalakukko. Lappi on poronhoitoaluetta ja sen ruokakulttuuriin kuuluu poronliha. Länsi-Suomessa meren läheisyys on vaikuttavat ruokakulttuurin kehittymiseen. Länsisuomalaiseen ruokakulttuuriin kuuluvat mm. erilaiset kalat: silakka, siika ja lohi.

Yleisesti suomalaisissa perinneruuissa on käytetty hyvin vähän mausteita – ruokaa on maustettu pääasiassa suolalla.

Valmistelut

  • Tutustu suomalaisiin perinneruokiin. Lisää tietoa Suomen perinneruuista eri paikkakunnilta löytyy esim. Ruokatiedon verkkosivuilta.
  • Tulosta oppilaille viikkoa ennen harjoituksen pitämistä kotitehtävä: Makuja ympäri Suomea. Tehtävä tulisi olla tehtynä valmiiksi harjoitusta varten.
  • Tulosta oppilaille harjoitustehtävä: Perinneruokia Suomesta.
  • Piirrä taululle Suomen kartta tai hanki iso Suomen kartta. Hanki maailman kartta, jos osa oppilaista on syntyisin muualta kuin Suomesta (katso tehtävä 1).
  • Hanki harjoitusta varten 5 erilaista suomalaista perinneruokaa, kuten rieskaa, talkkunaa, silliä, saaristolaisleipää, leipäjuustoa ja lakkahilloa, mustaamakkaraa, mämmiä, vispipuuroa tai viiliä.
  • Tuo luokkaan maistelua varten tarjoiluastioita, veitsi, kertakäyttölautaset, -lusikat ja -haarukat.

 Etukäteistehtävä:

Ohjeista muutama päivä ennen harjoituksen pitämistä oppilaat tekemään kotitehtävä: ”Makuja ympäri Suomea.”

Tehtävän toteutus

Tehtävä 1. Suomalainen ruokakulttuuri

Kerro oppilaille kuinka suomalainen ruokakulttuuri on kehittynyt ja eri paikkakuntien perinneruuista. Hyödynnä keskustelun aikaansaamiseksi oppilaiden tekemää kotitehtävää. Merkitkää taululla olevaan Suomen karttaan, mistä oppilaat ovat kotoisin. Merkitkää tarvittaessa myös muut maat kuin Suomi. Huomioi siis etukäteen kartan valinnassa oppilaiden kotimaat.

Tehtävä 2. Perinneruokia Suomesta

Tutustukaa viiteen erilaiseen suomalaiseen perinneruokaan jokaisella aistilla (voisiko tähän laittaa jonkun liitteen). Jaa jokaiselle harjoitustehtävä: ”Perinneruokia Suomesta”. Maistamispakkoa ei ole. Pyydä oppilaita kirjaamaan havaintonsa kekseliäästi ja tarkasti.

Vinkki! Tehtävän tiimoilta voi luokan kanssa vierailla esimerkiksi kortteli- tai kotiseutumuseossa katsomassa minkälaista eläminen ja erityisesti ruuanlaitto entisaikaan oli.

Lähteet: Tehtävä on peräisin Hyvän Olon Eväät -oppaasta

Liitteet

Voisit tykätä myös näistä