Lempiruokia (nro 44)

 Printtaa

3-6 lk, Ideoita opetukseen, Ryhmätehtävä, Syömisen taito, Tehtäviä oppitunnille, Yksilötehtävä

Miksi toinen ruoka miellyttää enemmän kuin toinen? Tässä tehtävässä pohditaan ruokakuvien avulla henkilökohtaisia makumieltymyksiä ja sitä, mitkä tekijät niiden syntyyn vaikuttavat. Tehtävän tavoitteena on tiedostaa makumieltymyksiin vaikuttavia tekijöitä ja kannustaa uusien makujen maisteluun.

Oppiaine: Ympäristöoppi

Taustatietoa opettajalle:

Ruokamieltymysten kehittymiseen vaikuttavat sekä synnynnäiset makumieltymykset että ympäristötekijät. Ihmisillä on synnynnäinen mieltymys makeaan ja vastenmielisyys karvaaseen makuun. Ihmisillä on makuaistissa myös synnynnäsiä eroja (esim. karvaan maun aistimisessa), jotka vaikuttavat osaltaan makumieltymyksiin ja niiden eroihin.

Ympäristötekijöillä, kuten sillä millaista ruokaa on yleensä tarjolla, sekä ruokaan liittyvillä arvoilla ja asenteilla – sillä, miten muut suhtautuvat ruokaan – on suuri merkitys ruokamieltymisten kehittymisessä. Myös uskonto voi vaikuttaa niiden syntyyn.

Ruokamieltymysten synnyssä ympäristö on siis keskeisessä asemassa. Voimme kuitenkin myös itse vaikuttaa ruokamieltymyksiimme harjoittelemalla pitämään uusista mauista maistamalla niitä. Uuteen makuun tottuminen saattaa vaatia sinnikästä harjoittelua useamman maistelukerran ajan.

Valmistelut:

  • Tulosta jokaiselle oppilaalle väritulosteena harjoitustehtävä: Lempiruokia
  • Tulosta kuva: Herkkuhetki tai varaudu näyttämään se oppilaille sähköisessä muodossa.

Tehtävän toteutus:

Tehtävä 1. Lempiruokia

Jaa jokaiselle oppilaalle tehtävä ”Lempiruokia”.

Ohjeista oppilaita numeroimaan ruokakuvat niiden miellyttävyyden perusteella 1 (vähiten miellyttävä) – 10 (eniten miellyttävä).

Tämän jälkeen pohtikaa yhdessä:

  • Mitkä ruoat miellyttivät eniten, mitkä vähiten? Millaisia eroja makumieltymyksissä havaitsette ryhmässä?
  • Miksi jokin kuva miellytti eniten ja miksi jokin kuva vähiten?
  • Millaiset tekijät vaikuttavat ruokamieltymysten syntyyn (esim. synnynnäiset mieltymykset, tarjonta, arvot, asenteet)?
  • Miten voisitte opetella pitämään uudesta mausta tai ruuasta?
  • Onko joku huomannut makumieltymyksissään muutoksia, esim. oppinut pitämään uudesta ruokalajista?

Tehtävä 2. Herkkuhetki

Mikäli luokassa heräsi ajatus ruokien jaottelusta ”herkkuihin” ja ”terveellisiin” ruokiin, voitte yhdessä pohtia:

  • Mikä tekee ruuasta herkun?
  • Voisiko esim. uunituoreet sämpylät tai vastapoimitut marjat mieltää myös herkuiksi? Voitte keksiä lisää esimerkkejä. 

Voitte hyödyntää herkkukeskustelussa kuvaa ”Herkkuhetki.” Juhlatarjoilu on helppo mieltää herkuksi, mutta mikä siinä onkaan herkullista?

Huomio! Tehtävässä ei ole” oikeita” tai ”vääriä” vastauksia, eikä tarkoituksena ole arvottaa ruokia esim. niiden terveellisyyden perusteella. Muistakaa pitää keskustelu kaikkien kokemuksia ja näkemyksiä arvostavana.

Liitteet:

Lähteet: Tehtävä on mukailtu Hyvän Olon Eväät -oppaasta.

Voisit tykätä myös näistä