Lautashävikki haltuun (nro 43)

 Printtaa

Ateriat ja ateriarytmi, Ideoita opetukseen, Kaikenikäisille, Kestävät ruokavalinnat, Kokonainen oppitunti, Kouluruokailu, Ravitsemus ja terveys, Ruokapalvelu, Syömisen taito, Tehtäviä oppitunnille, Tehtäviä ruokailuun

Monissa kouluissa seurataan kouluruokailussa syntyvää lautashävikkiä kestävän kehityksen hengessä. Oppilaiden kanssa kannattaa harjoitella myös sopivankokoisen annoksen ottamista ja oman näläntunteen huomioimista. Kun osaa ottaa ruokaa sopivasti, lautashävikki pienenee.

Oppiaine: Ympäristöoppi

Taustatietoa opettajalle:

Ruuan annostelu lautaselle sopivassa määrin on taito, jossa moni oppilas saattaa tarvita harjoittelua. On tärkeää, että kouluruualla oppilaat pääsevät harjoittelemaan oman kehon nälkä- ja kylläisyysviestien tunnistamista. Välillä saattaa tulla ylilyöntejä, ja ruokaa jää lautaselle. Lasta ei tulisi kuitenkaan koskaan painostaa syömään lautasta tyhjäksi, mikäli syöminen ei enää tunnu hyvältä.

Tehtävän toteutus

Tehtävä 1. Lautashävikki

Tutustukaan oppilaiden kanssa ruokahävikkiin ja pohtikaa, mikä on koulussa syntyvän lautashävikin merkitys.

Voitte esimerkiksi keskustella:

  • Miksi on tärkeää vähentää lautashävikkiä?
  • Seurataanko koulussanne lautashävikkiä? Miten?
  • Kuinka paljon koulussanne lautashävikkiä syntyy päivässä, viikossa tai vuodessa?
  • Mikä on lautashävikin määrä oppilasta kohden päivässä, viikossa tai vuodessa?
  • Mikä osuus kouluruokailun ruokahävikistä johtuu lautashävikistä? Voitte kysyä tätä koulunne ruokapalvelun henkilökunnalta.

Tehtävä 2. Sopivasti ruokaa lautaselle

Pohtikaa oppilaiden kanssa seuraavaksi siitä, miten kukin voisi oppia ottamaan lautaselle ruokaa sopivasti ja samalla vähentää lautashävikkiä.

Voitte esimerkiksi keskustella:

  • Vaikuttaako nälän voimakkuus siihen, miten paljon ruokaa tulee otettua lautaselle? Miten voisin toimia, jotta koululounaalla nälkä ei olisi päässyt kasvamaan liian suureksi?
  • Miten toimin, jos ruoka ei enää maita, mutta lautasella on vielä ruokaa?
  • Miten voisin seuraavalla kerralla toimia, jotta ottaisin sopivasti ruokaa lautaselle? Voinko esim. hakea ruokaa lisää?

Vinkki!

Voitte toteuttaa tämän tehtävän tueksi harjoituksia tietoisen syömisen harjoitusohjelmasta NAM! – Nauti, aisti ja maista. Ohjelman tehtävissä mm. opetellaan tunnistamaan oman kehon nälkä- ja kylläisyysviestejä. NAM! -tehtäviä löydät runsaasti ideapankista.

Myös Makukoulu -harjoituksien avulla voidaan vähentää ruokahävikkiä. Makukoulun periaatteisiin kuuluu, että ruokaa ei ole pakko maistaa. Ensin raaka-aineisiin tutustutaan kaikilla aisteilla ja viimeiseksi maistetaan, jos lapsi niin itse haluaa. Jotkut tarvitsevat useita tottuttelukertoja uusiin makuihin. Aluksi ruokahävikki saattaa hetkellisesti kasvaa, kun oppilaita rohkaistaan valitsemaan uusia makuja lautaselle. Oppilaiden kanssa voidaan sopia, että sopiva maisteluannos on esimerkiksi teelusikallinen. Makukouluharjoitusten myötä oppilaiden ruokarohkeus kasvaa ja ruokavalion monipuolisuus laajenee. Pitkällä aikavälillä myös lautashävikki siis pienenee!

Koulun henkilökunnalle:

Pohtikaa yhdessä, millä tavoin koulussanne viestitään oppilaille lautashävikin torjunnasta, ja miten oppilaita opetetaan annostelemaan ruokaa sopivasti lautaselle.

Pohtikaa myös, millaiset käytännöt lisäannoksen hakemiselle koulussanne toimivat parhaiten. Santsipöydän voi esim. sijoittaa eri kohtaan linjastoa, jolloin lisäannoksen hakeminen helpottuu.

Voisit tykätä myös näistä