Kuva koululounaasta

 Printtaa

Ateriat ja ateriarytmi, Kaikenikäisille, Kestävät ruokavalinnat, Kokonainen oppitunti, Kouluruokailu, Lyhyt tehtävä, Ravitsemus ja terveys, Tehtäviä oppitunnille, Tehtäviä ruokailuun

Oman koululounaan kuvaaminen kännykkäkameralla, piirtämällä tai maalaamalla on hyvä keino havainnoida, mitä lautaselle tuleekaan otettua ja toteutuuko lautasmalli.

Oppitunti: Kuvataide

Taustatietoa opettajalle: Lautasmalli

Terveyttä ruoasta – suomalaiset ravitsemussuositukset 2014 tiivistää asian näin:

”Lautasmallista on apua hyvän aterian koostamisessa. Malli antaa oivallisen kuvan myös siitä, mistä perusaineksista suositusten mukainen ruokavalio koostuu. Täytä puolet lautasesta kasviksilla, esimerkiksi raasteilla, salaatilla ja lämpimällä kasvislisäkkeellä. Perunan osuus lautasesta on noin neljännes. Perunan sijaan voit syödä riisiä, pastaa tai muita viljavalmisteita. Lautasesta noin neljännes jää kala-, liha- tai munaruualle. Sen voit korvata palkokasveja, pähkinöitä tai siemeniä sisältävällä kasvisruualla. Valitse ruokajuomaksi rasvatonta maitoa, piimää tai vettä. Lisäksi ateriaan kuuluu täysjyväleipää, jonka päällä on sipaisu pehmeää kasvirasvalevitettä. Marjat tai hedelmät jälkiruokana täydentävät aterian. Maitovalmisteen ja jälkiruuan voit jättää syötäväksi myös välipalana. Lautasmalli toimii hyvin riippumatta annoksen koosta. Mallin mukaiset ateriat voit koostaa monenlaisista ruokavaihtoehdoista, joko itse tehdyistä tai valmisruuista.”

Lautasmalli (VRN, 2014. Terveyttä ruoasta – suomalaiset ravitsemussuositukset)

Tehtävän toteutus

Ohjeista oppilaita kuvaamaan esimerkiksi kännykkäkameralla oma kouluruoka-ateriansa.

Sopikaa yhdessä etukäteen, että annoksen tulee olla mahdollisimman houkuttelevasti koottu, tai sen tulee noudattaa lautasmallia.

Lautasmallin kuvan voi toteuttaa myös kuvataiteen tunnilla piirtämällä tai maalaamalla.

Tehtävän lähde: Makukoulutehtäviä kouluruokailuun, Ruokakasvatusyhdistys Ruukku ry.

Liitteet:

Voisit tykätä myös näistä