Kehonkuva, dieetit ja laihdutus (nro 21)

 Printtaa

3-6 lk, Ideoita opetukseen, Kehonkuva, Kokonainen oppitunti, Ravitsemus ja terveys, Tehtäviä oppitunnille

Tässä tehtävässä oppilaat pääsevät tutkimaan kuvia eri aikakausien kauneusihanteista. Tavoitteena on, että oppilaiden tyytyväisyys omaa kehoa kohtaan kasvaa, ja he oppivat luottamaan oman kehonsa viesteihin, kuten kylläisyyden tunteeseen.

Oppitunti: Ympäristöoppi (45-60 min)

Valmistelut

Tehtäväkokonaisuuden toteutus

Tehtävä 1. Keskustelu kuvasta

Laita oppilaiden näkyville kuva ”Ihannevartalo”. Selitä kuvan aikamääreet ja se, että ennen ihannoitiin runsasmuotoisia ihmisiä, koska se kuvasti terveyttä, rikkautta ja yltäkylläisyyttä. Pyri saamaan aikaan keskustelua kuvasta. 

Näytä sitten toinen kuva ”Lehtimainos 1920-luvulta”. Tuo esille, että kyseinen lehtimainos ei ole montaa kymmentä vuotta vanha. Pohtikaa kuinka nopeasti asiat voivat muuttua aivan päälaelleen.

Miettikää, mitkä tekijät vaikuttavat siihen, minkälainen vartalo on ihanteellinen. Tuo mukaan keskusteluun median, kulttuurin, olosuhteiden, ruuan saatavuuden, suosituksi tulemisen toiveen, aikuisten antaman mallin jne. näkökulmien vaikutus.

  • Kuka määrittää, millainen vartalo minulla pitäisi olla?
  • Miksi kaikkien pitäisi näyttää samanlaiselta?
  • Eikö muuten voi menestyä, olla onnellinen ja arvokas?

Pyri johdattamaan keskustelu loppupäätelmään, että kaikki vartalot ovat kauniita ja hyviä. Tuo esille ajatus, ettei pitäisi katsoa ulkomuotoa vaan sitä, mitä on ihmisen sydämessä. Vartalo ei ole luonteemme tai kykyjemme mittari millään tavalla. Kaikki saavat rakastaa ja pitää kehostaan.

Tehtävä 2. Dieetit

Tiedustele oppilaiden ajatuksia dieeteistä:

  • Mikä on dieetti?
  • Osaatteko nimetä sellaisia?
  • Mitä varten on erilaisia dieettejä/ruokavalioita?
  • Kuka käskee noudattamaan sellaisia?
  • Kuka niitä tarvitsee?

Selvitä oppilaille, että on olemassa sairauksia tai yliherkkyyksiä, joiden hoito vaatii erityisen ruokavalion. Lääkärit ja muut terveydenhuollon ammattilaiset neuvovat ja auttavat niissä tapauksissa. Muissa tapauksissa kenelläkään ei ole tarvetta dieetille tai rajoitetulle ruokavaliolle. Voitte tehdä yhteisen sopimuksen, että ette laihduta ja usko median sekä ihmisten puhetta ja mainontaa siitä, että pitäisi muuttaa vartaloa ollakseen jotain/parempi.

 Tehtävä 3. Kehon viestien ja aistien kuuntelu

Laihdutuksen sijaan kaikkien olisi hyvä kuunnella oman kehon viestejä. Pohtikaa yhdessä:

  • Mitä viestejä keho antaa syömiseen ja ruokaan liittyen?

Kehon viestejä ovat nälkä, ruokahalu, jano, nautinto, kylläisyys, ähky, hyvä olo, mielihyvä jne. Aistien välityksellä saamme myös arvokasta tietoa ruokahetkestä ja ruoasta, esim. maku, suutuntuma, ulkonäkö, värit, äänet ja hajut. 

Kerro, että ruokaa on hyvä tutkia kaikilla aisteilla, koska siten syömisestä voi saada kaiken ilon irti. Siten voi myös oppia nauttimaan tuntemattomista tai pelottavista ruuista. Tämän jälkeen on opittava vastaamaan nälän tunteeseen ja syömään riittävästi kylläisyyden tunnetta kuunnellen sekä nauttien. 

Kotitehtävä

Katsokaa tunnin lopuksi video: Minä olen hyvä

Pyydä oppilaita kirjoittamaan vihkonsa yläreunaan tikkukirjaimin lauseen ”Minä olen hyvä!”. Kotona heidän tehtävänään on piirtää alle omakuva ja kirjoittaa yksi (tai useampi) asia missä he ovat hyviä.

Lähteet: Tehtävä on peräisin Hyvän Olon Eväät -oppaasta

Liitteet:

Voisit tykätä myös näistä