Hiomaton timantti (nro 181)

 Printtaa

3-6 lk, Äidinkieli, Etäopetus, Ideoita opetukseen, Kehonkuva, Uskonto ja ET

Auta oppilaita tunnistamaan itselle tärkeitä asioita itsetuntemuksen ja elämäntyytyväisyyden vahvistamiseksi. Tehtävässä oppilas asettaa itselleen omien arvojensa mukaisia tavoitteita ja toiveita.

Valmistelut

  • Varaa jokaista oppilasta varten kirjekuori, kirjepaperia ja tyhjä korttipohja.
  • Soita halutessasi taustalla rauhallista, mukavaa musiikkia kirjeen kirjoittamisen ajan.

Toteutus

Tehtävä 1: Itselle tärkeiden asioiden pohdinta

Pyydä oppilaita avaamaan vihosta tyhjä aukeama ja
piirtämään sen keskelle iso sydän, jonka sisälle kirjoitetaan ”Minulle
tärkeitä asioita”. Voit piirtää esimerkin taululle. Pyydä sitten
kirjoittamaan sydämen ympärille kaikki ne ajatukset, mitä herää ja mitä
he pitävät tärkeinä juuri nyt. Voit kannustaa heitä olemaan rehellisiä,
koska asioita ei näytetä tai lueta muille. Ne ovat vain heitä itseään
varten. Anna oppilaille hetki aikaa pohtia ja kirjoittaa.

Tehtävä 2: Kirje tulevaisuuden minälle

Jaa oppilaille kirjepaperit ja -kuoret. Voit laittaa taustalle soimaan
rauhallista musiikkia. Ohjeista oppilaat kirjoittamaan kirje itselleen
tulevaisuuteen seuraavanlaisesti:

”Valitse jokin ajankohta tulevaisuudessa esimerkiksi kuukauden,
vuoden, viiden tai kymmenen vuoden päästä, mihin kirjeesi sijoitat.
Kirjoita paperin yläkulmaan ja kirjekuoreen valitsemasi päivämäärä sekä
tervehdys itsellesi.

Kuvittele, että aikaa on kulunut ja kuvaat elämääsi silloin. Kuvaile
kirjeessä toiveitasi ja toteutuneita haaveitasi. Kerro, ketkä ovat
ystäviäsi? Mitä harrastat ja teet vapaa-ajallasi? Mitkä asiat ovat sinulle
tärkeitä ja rakkaita? Mistä nautit? Mitä et tee mielelläsi?

Kiitä lopuksi itseäsi kaikesta yrittämisestä. Kirjoita oikein paljon mukavia
sanoja itsellesi lisää loppuun allekirjoituksesi.”

Tehtävä 2 mukailtu luvusta Sari Toivakka ja Miina Maasola, ”Kuulumisia tulevaisuudesta”, Itsetunto kohdalleen, PS-kustannus 2011

Anna oppilaille lopputunti aikaa kirjoittaa kirjeensä rauhassa omaan
tahtiinsa. Pyydä heitä sitten laittamaan valmis kirje kuoreen ja
sulkemaan se. Tunnin lopussa voit kannustaa heitä säilyttämään kirjeen
varmassa tallessa ja avaamaan sen seuraavan kerran vasta kuoreen
merkittynä päivänä.

Kotitehtävä

Jaa oppilaille tyhjät korttipohjat. Pyydä heitä kirjoittamaan kiitoskirje
jollekulle heille tärkeälle ihmiselle ja antamaan se myöhemmin hänelle.

Käsiteltäväksi myöhemmin

Voitte palata toisella kertaa keskustelemaan siitä, kuinka kortti
otettiin vastaan ja miltä tuntui kiittää aidosti jotakuta kirjallisesti.

  • Miten näette tämän henkilön nyt? Huomaatko jotain, mitä et aiemmin huomannut?
  • Miltä kiitollisuus tuntuu?

Tehtävän lähde: Hyvän Olon Eväät -opas

Voisit tykätä myös näistä


Jaa: