Hiljainen ruokailu (nro 171)

 Printtaa

Kouluruokailu, Ruokapalvelut, Tapakasvatus

Kouluravintola voi olla aivan liian äänekäs paikka, mikä tekee siellä ruokailusta epämukavaa. Hiljainen tai rauhaisa ruokailu voi akuutisti rauhoittaa ruokailua ja lisätä viihtyvyyttä. Täydellistä hiljaisuutta ei vaadita, eikä keskustelua kielletä – kirjastoäänellä voi puhua. Kun oppilaat kokevat ääripäitä (kova ääni – hiljainen ääni), he voivat huomata oman käytöksen merkityksen ruokailun ilmapiiriin ja tavalliset ruokailutkin rauhoittuvat. Hiljaiseen ruokailuun sitoutuvat koulun kaikki luokat ja koko henkilökunta rehtorin johdolla.

Koulumme ruokailuissa on aivan liikaa ääntä ja levottomuutta.

Ottakaa hiljainen ruokailu asialistalle opekokoukseen. Kutsukaa kokoukseen mukaan ruokapalvelun työntekijä ja muita tarvittavia kouluyhteisön jäseniä. Toteuttakaa hiljainen ruokailu teidän kouluunne sopivalla tavalla.

Muutamia ehdotuksia toteutukseen suunnittelun pohjaksi:

  • Sopikaa kuinka usein hiljainen ruokailu on, koska sitä ei ole tehokasta toteuteta joka päivä. Hyvä määrä on 1-2 krt/viikossa toistuen aina samana viikonpäivänä.
  • Toteutus voidaan sopia koko lukuvuodelle, lukukaudelle tai kokeilunomaisesti esimerkiksi kuukauden ajaksi.
  • Voitte valmistaa oppilaiden kanssa ”hiljainen ruokailu” -kyltti ruokasalin ovensuulle, joka nostetaan esille aina sovittuna päivänä.
  • Jos kirjastoäänellä puhuminen yltyy helposti normaaliksi puhevoimakkuudeksi, voitte soittaa rauhallista taustamusiikkia ja sopia ettei keskustelu saa peittää musiikkia kuulumasta.
  • Voitte luoda palkitsemiskäytännön, niin että hiljaisin pöytä saa kiertopokaalin tmv.
  • Hiljainen ruokailu on oivallinen hetki toteuttaa tietoisen syömisen harjoituksia. Keskittykää erityisen tarkasti ruokahetken ääniin, tuoksuihin, väreihin, tunnelmaan, kehon tuntemuksiin (huoneilman lämpö, nälkä, kylläisyys, tunnetilat) ja ruuan makuihin sekä muihin ominaisuuksiin.

Voisit tykätä myös näistä


Jaa: