Ruokaan kohdistuvat ennakkoluulot (nro 162)

 Printtaa

3-6 lk, Esiopetus -1-2 lk, Ideoita opetukseen, Koti, Monipuolinen ruokavalio, Tapakasvatus, Ympäristöoppi

Jotkit ruuat epäillyttävät, niin että ruokahalu menee. Miten ruokiin kohdistuvien ennakkoluulojen kanssa voi toimia?

Taustatietoa

Uudet ruuat herättävät ennakkoluuloja joko ulkonäkönsä tai hajunsa vuoksi. Myös tuttu ruokalaji voi herättää ennakkoluuloja jos se on erilaista kuin mihin olemme tottuneet. Ruokien herättämät ennakkoluulot ovat normaali reagointitapa, mutta se voi turhaan estää uusiin ruokiin tutustumista ja maistamista.

Ruokakasvatuksen tulisi rohkaista ja herättää uteliaisuus samoin kuin biologiassa oppilaita kannustetaan tutkimaan oudon näköisiä ötököitä asenteella ”ompas jännän näköinen, mikä toi on?”. Ruokiin kohdistuvia ennakkoluuloja voidaan vähentää makukoulun avulla.

Aikuisen tulee tiedostaa minkälaisia asenteita ruokaan kohtaan viestii oppilaille. Oppilaille tulee antaa avoin mahdollisuus tutustua ruokamaailman ihmeellisyyksiin puhtaalta pöydältä. Tämä tarkoittaa sitä, ettei oppilaille tulisi antaa vahvaa ennakkokäsitystä tarjoiltavasta ruuasta ilmeiden, puheen sävyn tai muiden eleiden kautta. Erityisen tärkeää on välttää tuomasta esiin negatiivisia asenteita.

Pystytkö suhtautumaan ruokaan neutraalisti tai antamaan oppilaille luvan tykätä vieroksumastasi ruuasta? Oppilaan empiessä ruokaan tutustumista, voi kysyä ”Pelkäätkö, että se maistuiskin hyvälle?”. Ja jos se ei tällä kertaa niin ollut, niin ehkä muutaman maistelukerran jälkeen oppilas tottuu ruokaan. Makumieltymykset voivat kehittyä ja muuttua.

Valmistelu

  • Vaaahdota purkillinen kuohukermaa ja mausta se reilulla määrällä suolaa (1 rkl). Laita vaahto esille nättiin kulhoon.
  • Osta mansikoita ja asettele ne tarjolle vaahdon viereen.

Toteutus

Esittele pieni herkkuhetki tunnin aluksi – mansikoita kermavaahdolla.

  • Miltä näyttää? Tekeekö mieli maistaa?

Anna oppilaiden tulla jonossa yksitellen maistamaan, mutta sano että sen ajan on vallittava ehdoton hiljaisuus. Olisi tarkoitus säilyttää maistamisen into mahdollisimman kauan niin ettei ensin maistanut oppilas heti huuda ”Yäk siinä on suolaa!”

Keskustelkaa siitä, kuinka hyvin ennakkoluulot pitivät paikkaansa. Voit avata käsitettä ennakkoluulo ja selittää sen vaikutusta syömiseen.

  • Oletteko joskus jättäneet jotain maistamatta ennakkoluulojen vuoksi?
  • Oletteko maistaneet jotakin, vaikka ei olisi tehnyt mieli?
  • Onko joskus ennakkoluulonne muuttuneet eli olette havainneet niiden olevan virheellisiä niinkuin äskön kermavaahdon suhteen?

Voisit tykätä myös näistä


Jaa: