Arvaa mikä -peli (nro 150)

 Printtaa

3-6 lk, Esiopetus -1-2 lk, Ideoita opetukseen, Kielet, Monipuolinen ruokavalio, Ympäristöoppi

Olenko mansikka? Vai kenties vadelma? Arvuutteluleikissä oppilaat tutustuvat kasviksiin, marjoihin ja hedelmiin hauskalla tavalla. Tehtävä sopii hyvin myös kielten opetuksessa keskustelun harjoitteluun.

”Käytin tätä ideaa pohjustuksena, kun oppilaat pohtivat oppilastiimin aloitteesta, millaisista aineksista haluaisivat koostaa salaatin mieliruokapäivänä.” (Opettaja, 2. lk)

Oppitunti: Ympäristöoppi, äidinkieli ja kirjallisuus, kieltenopetus

Valmistelut

Askartele jokaiselle oppilaalle oma lappu. Kielten opetuksessa tee lista kääntäen sanat tarvittavalle kielelle. Lappuun kirjoitetaan jonkin kasviksen, hedelmän tai marjan nimi ja tarvittaessa tulostetaan kuva siitä. Varaa teippiä tai jotain, jolla saatte kiinnitettyä lapun otsalle.

Leikin kulku

Jaa jokaiselle oma lappu varoen, ettei oppilas itse näe mitä siinä lukee. Laput kiinnitetään otsalle niin, että se on selkeästi näkyvillä muille. Tämän jälkeen oppilaat lähtevät kiertelemään luokassa yrittäen arvata omaa sanaansa kysymällä kysymyksiä, joihin muut saavat vastata vain ”kyllä” tai ”ei”.

“Olenko makea?” -Kyllä

“Olenko hedelmä?” -Et

“Olenko marja” -Kyllä

“Olenko punainen” -Kyllä

“Olenko kirpeä” -Et

“Olenko mansikka” -Kyllä

Vinkki! Voitte toteuttaa leikin vanhempien oppilaiden kanssa myös vieraan kielen oppitunnilla. Tällöin leikin sanastoon voi olla hyvä tutustua jo etukäteen.

Voisit tykätä myös näistä