Aamupala-viestijuoksu (nro 1)

 Printtaa

Ateriat ja ateriarytmi, Ideoita opetukseen, Kaikenikäisille, Lyhyt tehtävä, Ravitsemus ja terveys, Ryhmätehtävä, Tehtäviä oppitunnille

Tämän leikkimielisen kilpailun avulla oppilaat pääsevät pohtimaan, millainen on täysipainoinen aamupala ja miksi sen syöminen onkaan niin tärkeää.

Oppitunti: Äidinkieli ja kirjallisuus, Ympäristöoppi (25-35 min)

Taustatietoa opettajalle:

Aamupalan sanotaan usein olevan päivän tärkein ateria; se virkistää yön jälkeen ja auttaa lasta jaksamaan aamupäivän koulussa lounaaseen saakka. Kasvamiseen kuluu paljon energiaa ja ravintoaineita, mistä syystä ruokavalion on tärkeä olla monipuolinen.

Aamupala on riittävän monipuolinen, kun muistaa syödä jotain kolmesta ruoka-aineryhmästä:

  • Kasvikset, hedelmät ja marjat
  • Täysjyväviljatuotteet
  • Maitotuotteet

Valmistelut

  • Tulosta Aamupala-viestijuoksun ”salaisuudet” ja leikkaa kolme tekstipätkää irti toisistaan. Katso myös vaihtoehtoinen helpotettu toteutustapa harjoituksen lopusta.

Tehtävän toteutus

Älä kerro oppilaille, että seuraavaksi käsitellään aamupalaa. Jaa oppilaat kolmeen ryhmään. Pyydä jokaista ryhmää kokoontumaan luokan takaosaan määrätyn pulpetin ympärille, ja jaa näille kolmelle pulpetille tyhjät paperit ja kyniä.

Luokan edessä on valmiiksi asetettuna kullekin ryhmälle oma ”salaisuus” eli tekstipätkä paperilla. Jokainen ryhmä lähettää vuorotellen yhden viestijuoksijan luokan eteen lukemaan ”salaisuutta”. Viestijuoksija painaa mieleensä tekstipätkän alusta muutaman sanan ja palaa taakse kirjoittamaan sanat ryhmän tyhjälle paperille. Seuraava viestijuoksija katsoo, kuinka paljon tekstiä on tullut ja juoksee eteen lukemaan tekstiä eteenpäin ja pyrkien muistamaan pari sanaa siitä. Näin jatketaan, kunnes määrätty aika, esimerkiksi 3 minuuttia, on kulunut tai kunnes kaikki ryhmäläiset ovat toimineet viestijuoksijoina. Voittaja on ryhmä, joka on saanut kopioitua tekstiä eniten. Kisan tulisi olla hyvin leikkimielinen ja mieluiten kaikki ryhmät ovat voittajia. Tehtävän lopuksi jokaisesta ryhmästä yksi lukee kopioidun tekstin ääneen kaikille.

Keskustelkaa viestin jälkeen:

  • Mikä tai mitkä päivän ateriat (aamupala, välipala, iltapala) tulisivat sisältää jotakin näistä kolmesta ruoka-aineryhmästä?
  • Miksi jokainen ruoka-aineryhmä on tärkeä?
  • Miksi ei voi syödä vain yhtä asiaa?
  • Miksi aamupala on päivän tärkein ateria?

VAIHTOEHTO: Helpotettu viestijuoksu kuvilla

Tulosta helpotettuun viestijuoksuun tarkoitetut kuvat. Järjestä viestijuoksu edellä mainitulla tavalla, mutta oppilaiden tehtävänä on koostaa täysipainoinen aamupala kuvien valikoimasta. Jokainen oppilas hakee vuorollaan yhden kuvan. Viestijuoksu loppuu, kun kaikki ovat hakeneet yhden kuvan. Tämän jälkeen tarkastellaan koottuja aamupaloja sekä pohditaan valintojen hyviä ja huonoja puolia. Huomioi, että aina kokonaisuus ratkaisee ja hyvän aamupalan voi rakentaa monella tavalla.

Keskustelkaa viestin jälkeen:

  • Mitä puuttuu? Kuinka tätä aamupalaa voisi vielä täydentää?
  • Mitä ottaisitte pois tai vaihtaisitte? Miksi?
  • Mitä ette jättäisi pois? Miksi?

Näin voitte koota kokonaisen oppitunnin teemasta ”Ateriarytmi alkaa aamupalasta”:

Tehkää myös tehtävät Ateriarytmi kohdilleen ja Millainen on oma aamupalani?

Lähteet: Tehtävä on peräisin Hyvän Olon Eväät -oppaasta.

Liitteet:

Voisit tykätä myös näistä