Ideapankki

Maistuvan koulun ideapankista löytyy yli 150 ruokakasvatusideaa – kokonaisia oppitunteja, pieniä tuokioita tai tehtäviä. Löydä vinkkejä kouluruokailun kehittämiseen, yhteistyön lisäämiseen ja vaikkapa kummitoimintaan.

Voit suodattaa hakuja esim. teemojen tai kohderyhmän mukaan. Sydämestä painamalla voit lisätä kortit omalle muistilistallesi. Voit myös lisätä pankkiin oman ideasi.

Ruokakasvatuksen vuosikello on hyvä työkalu lukuvuoden suunnittelun tueksi. Katso myös, miten ruoka voi olla monialaisen oppimiskokonaisuuden aihe.

Isovanhempien ruokahaastattelu (nro 157)

Millaista ruokaa kouluissa tarjottiin, kun isovanhemmat olivat vasta lapsia? Tässä tehtävässä oppilaat haastattelevat isovanhempiaan tai jotakuta muuta iäkästä henkilöä ruuasta ja…

Ruoka-aiheinen kerhotoiminta (nro 102)

Kokkikerho, välipalakerho, Makukoulu tai muu ruoka-aiheinen kerhotoiminta soveltuu erinomaisesti kehittäväksi vapaa-ajan toiminnaksi oppilaiden iltapäivään. Kerho-ohjaajien tiivis yhteistyö koulun muun henkilöstön kanssa…

Ongelmanratkaisuleikki välipaloista (nro 88)

Ongelmanratkaisuleikin avulla oppilaita johdatellaan keskustelemaan terveyttä edistävistä aamu- ja välipaloista. ”Toteutettiin ongelmanratkaisuleikki pienissä ryhmissä, koonti yhdessä koko luokan kanssa” (Opettaja, 1.-2….

NAM!-harjoitus: Miltä kylläisyys tuntuu? (nro 84)

Oletko syönyt liian vähän, juuri sopivasti vai liikaa? Tässä kotitehtävässä oppilaat harjoittelevat tunnistamaan kylläisyyden tunnetta. Tehtävä on osa NAM! – Nauti,…

Kalarunot (nro 13)

Kala-aiheisia runoja yhdistetään kalojen kuviin ja tutustutaan kyseisiin kalalajeihin ruokakaloina. ”Mukavia inspiroivia runoja.” (Opettaja, 4. lk) Valmistelut Tulosta kalarunot oppilaille. Tulosta…

Suomalaiset sesonkiruuat (nro 131)

Sesongit rytmittävät ruokavuottamme. Tehtävän tarkoituksena on tunnistaa, mitä erilaisia ruokia kuuluu mihinkin vuodenaikaan. ”Juttelimme luokassa joulun sesonkiruuista, mitä ne ovat ja…

Kestävä maatalous ja ruoantuotanto (nro 199)

Ruokaa!-kirja opastaa kestävän maatalouden ja ruoantuotannon perusteisiin havainnollisesti. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto (MTK) on julkaissut oppikirjan ruuan reittien ja ruokajärjestelmän opetuksen…

Perusmaut kasviksissa (nro 94)

Nyt harjoitellaan perusmakujen tunnistamista kasviksista. Perusmakuja ovat makea, suolainen, hapan, karvas ja umami. Valmistelut Varaa tehtävää varten: 3–4 banaania tai muuta…

Kaappaa kasvis -viikko (nro 178)

Koko koulun kisailu – jotta kasviksista nautittaisiin enemmän. Toimintamalli tarjoaa valmiit julisteet, keräilykortin ja toimintaideoita projektiviikolle. Monipuolisen ruokavalion ja ravintoaineiden riittävän…

Ruokajuhlat kouluravintolassa (nro 106)

Järjestetään koko koulun voimin juhlat kouluravintolassa! Vieraiksi voidaan kutsua vaikkapa oppilaiden kotiväkeä. Juhlien teemaksi sopii oivallisesti jokin vuodenaikaisteema, kuten sadonkorjuu/kekri, joulu,…

Musiikkia ruokasaliin (nro 72)

Musiikin tuominen ruokasaliin tuo ruokailuhetkeen arvokkuutta, vähentää puheensorinasta aiheutuvaa melua ja lisää ruokasalin viihtyisyyttä. Jokainen luokka voi vuorollaan esittää tai soittaa…

Minä tykkään -leikki (nro 68)

Tämän liikunnallisen leikin avulla oppilaat pääsevät kertomaan toisilleen mieliruokiaan ja löytävät yhteisiä suosikkeja. Leikin avulla voidaan vahvistaa positiivisia mielikuvia ruuasta. Tehtävän…

NAM! -harjoitus: Käytänkö kaikkia aisteja, kun syön? (nro 73)

Miltä ruoka näyttää, tuoksuu ja maistuu? Miltä se tuntuu suussa tai kuulostaa korvassa? Tässä kotitehtävässä oppilaat harjoittelevat käyttämään kaikkia aisteja ruokaillessaan….

Kasvikset kaveriksi (nro 15)

Makukoulu-tehtävän avulla tutustutaan kasviksiin kaikkia aisteja käyttäen.

Ratkaise ruokien koodikieli (nro 97)

Tehtävässä opetellaan tulkitsemaan pakkauksien ainesosaluetteloa ja pohditaan sokerin vaikutuksia terveyteen. Taustatietoa opettajalle Alakouluikäisten lasten ei tule vielä olla vastuussa ruokaostoksista eikä…

Tietoisuustaidot (nro 182)

Opetellaan havainnoimaan ruuan ominaisuuksia, keskittymään syömiseen ja harjoitellaan kokemusten ilmaisua sanoin sekä kuvin. Syöminen saa ja voi olla elämys ja nautinto….

Kaunista ruokaa (nro 18)

Ruoka-annoksista voi tehdä myös taidetta! Tässä tehtävässä oppilaat etsivät tai ottavat itse kuvia lumoavan kauniisti asetelluista ruoka-annoksista, kauttauksista tai ruokien raaka-aineista….

Syödään yhdessä -vanhempainilta (nro 194)

Järjestä huoltajia houkutteleva ja innostava vanhempainilta ruuan äärelle. Huomatkaa, mikä olisi huoltajille helpoin aika osallistua. Yhteistyö kodin ja koulun välillä vahvistuu,…

Esimerkkilautanen esille (nro 154)

Koulun ruokasalissa esillä oleva malliateria voidaan tuoda kaikkien oppilaiden nähtäväksi myös sähköisessä muodossa kuvana. ”Malliannos on saanut osan oppilaista todella kiinnittämään…

NAM! -oppitunti 4: Kaikki aistit käyttöön (nro 81)

Neljännellä NAM! -oppitunnilla otetaan kaikki aistit käyttöön syödessä. Oppilaat harjoittelevat kuvailemaan aistikokemuksiaan ja huomaamaan kehon reaktioita ja omia ajatuksiaan syömistilanteessa. Oppitunti…

RuokaTutkan ruuan reitti -peli (nro 122)

Pelissä tutustutaan koululounaan raaka-aineiden alkuperään hauskojen kysymysten avulla. Pelin tavoitteena on herättää oppilaissa kiinnostus siihen mistä ruoka tulee ja oppia käytännön…

Ruokakasvatuksen vuosisuunnitelma (nro 107)

Hyödynnä ruokakasvatuksen vuosikelloa ja täytettävää pp-pohjaa suunnittelun apuna.

Ruokasalin äänimaailma (nro 116)

Onko ruokasalissa liikaa melua? Tässä tehtävässä oppilaat mittaavat desibelimittarin ja äänitteiden avulla kouluruokailun äänenvoimakkuuksia eri ajankohtina ja pohtivat ruokasalin äänimaailman miellyttävyyttä….

Miltä ruoka kuulostaa? (nro 61)

Tässä tehtävässä oppilaat äänittävät ruokamaailman ääniä. Ääniä arvuutellaan yhdessä, ja niiden kuvailuun keksitään sopivat ilmaisut. Valmistelut Ohjeista oppilaita ottamaan kouluun puhelimen…

Ympäristöystävällinen syöminen (nro 177)

Mitä on ympäristöystävällinen syöminen? Löydä tietolähteitä ympäristöystävälliselle syömiselle kootusti Syö hyvää -sivustolta.

Koulutus opettajille (nro 165)

Maistuva koulu sivusto tarjoaa ilmaisen verkkokurssin opettajille täydentämään ruokakasvatusosaamista. Kurssi koostuu lyhyistä videoista, pohdintatehtävistä sekä ryhmätyöskentelystä. Suosittelemme, että suoritat kurssin samaan…

Kouluruokailun palautejärjestelmä (nro 37)

Kouluruuan kehittämisessä keskeistä on oppilailta, opettajilta ja muulta henkilöstöltä saatu palaute.   Oppilaita ja henkilöstöä voidaan kannustaa antamaan palautetta ja kehittämisehdotuksia kouluruokailuun…

Yhteistyö on voimaa (nro 163)

Liikuntaleikkejä joilla voidaan vahvistaa yhteenkuuluvuuden tunnetta ja tarjota oppilaille onnistumisen kokemuksia sekä iloa kehostaan. Valmistelu Käy läpi alla olevat ryhmäleikit (3…

Väriympyrä kasviksista (nro 170)

Kaunis väriympyrä tutustuttaa väreihin, kasviksiin ja havainnoi miten paljon erilaisia kasviksia onkaan. Valmistelu Oppilaat tarvitsevat kynän ja paperia Väriympyrä voidaan toteuttaa…

Tunnesyöminen vai syöminen tunteella? (nro 160)

Oppilaita kannustetaan syömään kehon viestejä kuunnellen, erottamaan nälän muista tunteista sekä keksimään rakentavia keinoja käsitellä tunteitaan. Valmistelut Valmistaudu näyttämään oppilaille youtube:sta…

Ruokasalin tilanjako (nro 119)

Aulatilan ja ruokasalin rajan hahmottaminen voi olla oppilaille hankalaa. Välitunnin viettäminen ruokasalin puolella aiheuttaa tilan rauhattomuutta ja yleistä häiriötä. Tilanjako sermin…

Kasvikset haltuun – ruokakasvien ryhmittelyä (nro 14)

Mihin kasviryhmään munakoiso kuuluu? Entä peruna? Tehtävässä oppilaat muistelevat ryhmissä ruokakasvien nimiä ja ryhmittelevät kasviksia eri kasviryhmiin. ”Mukana ne kasvikset jotka…

Koululounas ja lautasmalli (nro 28)

Lautasmalli kuvaa täysipainoista ateriakokonaisuutta, ja auttaa oppilaita kouluaterian koostamisessa. Tämän tehtävän tarkoituksena on havainnoida koululounaan täysipainoisuutta lautasmallia apuna käyttäen. ”Aiomme tehdä…

Ruoka-aiheisia TV-ohjelmia (nro 200)

Koonti ruoka-aiheisista lasten TV-ohjelmista. Kallen keittiö (Shane the Chef, 2018-2019) Jokainen päivä on resepti seikkailuun Kallen keittiössä, kun energinen ja kunnianhimoinen…

Taidetta ruokasaliin (nro 135)

Tässä tehtävässä oppilaat pääsevät koristelemaan ruokasalin jonkin teeman mukaisesti. ”Askartelimme jouluisia koristeita ruokasaliin ja oppilaat koristelivat pöydät jouluateriaa varten.” (Opettaja, 1.-2….

Minä olen tärkeä! (nro 66)

Tässä tehtävässä vahvistetaan oppilaan positiivista minäkuvaa. Hyvä minäkuva lisää hyvinvointia ja terveyttä edistäviä valintoja. Valmistelut Järjestä luokkatila niin, että kaikki voivat…

Ei ole toista minunlaista (nro 172)

Positiivinen sisäinen puhe on avain henkiseen hyvinvointiin ja kehomyönteisyyteen. Mitä se on ja miten sitä voi oppia? Taustatietoa opettajalle Psyykkisen huonovointisuuden…

Metsäretki (nro 57)

Kevät tai syksy on oivallista aikaa toteuttaa oppilaiden kanssa opintoretki lähiluontoon. Metsäretkellä oppilaat tutustuvat jokamiehen oikeuksiin, lähiluonnon kasveihin ja tunnistavat syötäviä…

Retki kauppaan (nro 100)

Lähdetään oppilaiden kanssa retkelle kauppaan! Ruokatiedon ja SOK:n yhteistyössä tuottamassa oppimiskokonaisuudessa tutustutaan kauppaan ja sen toimintaperiaatteisiin sekä siihen miten kaupassa toimitaan…

Ruokasalin opasteet ja henkilökunnan viestintä (nro 117)

Moni ohjeistava informaatio jää ruokailutilanteessa oppilailta helposti huomaamatta. Koulun opetushenkilöstön on välillä hyvä pohtia yhdessä ruokapalvelun kanssa kouluruokailun ohjeiden ulkoasua ja…

Ei omenapuusta kauas putoa (nro 168)

Ymmärrys perimän vaikutuksista ominaisuuksiimme voi vahvistaa itsearvostusta ja minäkuvaa. Taustatietoa opettajalle Perimä koostuu geeneistä, jotka ovat kuin kehomme ohjelmisto vaikuttaen ulkonäköömme…

Mainos kouluruuasta (nro 48)

Miten kouluaterian äärelle saataisiin lisää asiakkaita? Tässä tehtävässä oppilaat kirjoittavat ja kuvittavat yhdessä mainoksen kouluruuasta. Valmistelut Varaa mainosta varten: Iso kartonki…

Ruuanvalmistustermejä (nro 126)

Sekoittaa, siivilöidä, silputa, sirotella…Ruuanlaittoon liittyy monia tekemistä kuvaavia sanoja. Oppilaat keksivät ruuanvalmistukseen liittyvistä verbeistä lauseita ja miettivät samalla sanojen muita merkityksiä….

Reseptit hyppysissä (nro 99)

Oppilaat tutustuvat resepteihin ja ruuan alkuperään. Tehtävän tavoitteena on innostaa oppilailta lukemaan reseptejä ja siten kiinnostumaan ruuan valmistamisesta ja alkuperästä. Valmistelut…

Hiomaton timantti (nro 181)

Auta oppilaita tunnistamaan itselle tärkeitä asioita itsetuntemuksen ja elämäntyytyväisyyden vahvistamiseksi. Tehtävässä oppilas asettaa itselleen omien arvojensa mukaisia tavoitteita ja toiveita. Valmistelut…

RuokaTutkan ravitsemuspeli (nro 121)

Verkossa pelattavassa pelissä tutustutaan esimerkiksi lautasmalliin ja kasviksiin hauskojen kysymysten avulla. Tarvittavat materiaalit Tablettitietokoneet oppilaille Peliin pääset tästä linkistä.

Esimerkkiruokailijan etu (nro 155)

Opettajien ja oppilaiden ruokaileminen yhdessä on yksi merkittävimmistä ruokakasvatusteoista. Opettaja toimii ruokailutilanteessa esimerkkiruokailijana ja ohjaa ruokailutilannetta. Lue myös tarkempi kuvaus esimerkkiruokailun…

Välipalat osaksi ateriarytmiä (nro 141)

Välipalat ovat tärkeä osa säännöllistä ja monipuolista syömistä. Tässä tehtävässä keskustellaan oppilaiden kanssa välipaloista ja ateriarytmistä. ”Yhteinen keskustelu aiheesta välipalat osaksi…

Terve kehonkuva ja itsetunto (nro 159)

Tutustutaan hyvän itsetuntemuksen rakennuspalikoihin. Oppilaat myös harjoittelevat omien vahvuuksiensa ja voimavarojensa tunnistamista. Taustatietoa opettajalle On tärkeää, että oppilaita kannustetaan arvostamaan itseään…

Päivän salaatti (nro 166)

Pilkotun salaatin eri väriset palat voivat kummaksuttaa. Salaatin syönti on helpompaa, kun tietää mistä kasviksista se on tehty. Uutta ruokaa voi…

NAM! -peli iltapalalle (nro 83)

Kotitehtävänä pelattavan NAM! -pelin avulla oppilaat voivat harjoitella tietoista läsnäoloa iltapalalla. Peli on osa NAM! – Nauti, aisti ja maista -harjoitusohjelmaa,…

Sommitellaan silmänruokaa (nro 130)

Lautasmallin voi koota myös kuvataiteen tunnilla. Tässä tehtävässä oppilaat askartelevat lautasmallin periaatteita noudattaen omat lautasensa. Taustatietoa opettajalle Terveyttä ruoasta – suomalaisissa…

Luokan taideprojekti (nro 46)

Koko luokan yhteisessä taideprojektissa luodaan värikäs taideteos syömällä eri värisiä kasviksia. Tehtävän tavoitteena on motivoida oppilaita syömään monipuolisesti. Valmistelut Varaa taideprojektia…

MinäKuva (nro 185)

Omaan itseensä tutustuminen voi auttaa rakentamaan vahvaa, tervettä minäkuvaa sekä itsetuntoa. Taustatietoa opettajalle Minäkuvalla tarkoitetaan yksilön käsitystä sekä psyykkisestä että fyysisestä…

Hyvän olon rakennuspalikat (nro 156)

Tässä tehtävässä tutustutaan oppilaiden kanssa elimistön rakennuspalikoihin – ravintoaineisiin. Mitä ne ovat ja mihin keho niitä tarvitsee? Tehtävän tavoitteena on auttaa…

Esimerkkiruokailun tavoitteet ja käytäntö (nro 176)

Yksi tapa, miten ruokakasvatus toteutuu käytännössä, on aikuisen antama esimerkki. Yksi tärkeä edellytys sen toteutumiselle on opettajan kanssa ruokaileminen päivittäin (ns….

Syö hyvää -kasvispeli (nro 132)

Syö hyvää -kasvispelissä oppilaat pääsevät testaamaan kasviksiin liittyvää osaamistaan. Pelistä on valittavana kolme eri vaikeustasoa: helppo, keskitaso ja haastava. Valmistelut ja…

Ostoskorien vertailu (nro 198)

Ostoslistan pohjalta on mahdollista valita kaupan valikoimasta hyvinkin erilaisia ruoka-aineita. Vertaillaan eri kriteerein kerättyjä ostoskoreja ja oivalletaan, mitä käytännössä tarkoittaa hinta-laatusuhde….

Ruokaohjeen muuntaminen (nro 115)

Harjoitellaan reseptien muokkaamista sopivaksi eri määrälle ruokailijoita. Valmistelut Tulosta oppilaille reseptit. Voit myös tulostaa itsellesi mallivastaukset, jos toteutatte tehtävän ohjeissa annetuilla…

Ravintolapäivä (nro 98)

Pystytetään päiväksi ruokakoju, joka myy ja tarjoilee oppilaiden suunnittelemia ja valmistamia tuotteita. Taustatietoa opettajalle Ravintolapäivä on pop-up ravintoloiden juhlapäivä, jolloin kuka…

Matkalla ympäri maailmaa (nro 53)

Tutustutaan eri maiden ruokakulttuureihin internetin ja kartan avustuksella. Tehtävän tavoitteena on lisätä uusien ruokien hyväksyntää. Valmistelut Tulosta oppilaille harjoitustehtävä Matkalla ympäri…

Ruokaan kohdistuvat ennakkoluulot (nro 162)

Jotkit ruuat epäillyttävät, niin että ruokahalu menee. Miten ruokiin kohdistuvien ennakkoluulojen kanssa voi toimia? Taustatietoa Uudet ruuat herättävät ennakkoluuloja joko ulkonäkönsä…

Yhteistyö kouluterveydenhuollon kanssa (nro 146)

Koulun ruokakasvatuksen kehittämistä sekä lasten terveyden ja hyvinvoinnin edistämistä on tärkeä tehdä yhteistyössä kouluterveydenhuollon kanssa. Kouluterveydenhoitajalla on tietoa oppilaiden terveydentilasta ja…

Kiva ruokamuisto (nro 24)

Monilla meistä ruokaan liittyy paljon muistoja. Tässä tehtävässä oppilaat pääsevät kirjoittamaan tai keskustelemaan omista mukavista ruokamuistoistaan. Taustatietoa opettajalle Syömisen tulisi olla…

Kunnioittaminen on taitolaji (nro 187)

Huomaa itsesi hyväksi – sellaisena kuin olet. Opetellaan kunnioittamaan ihmisten erilaisuutta ja itseä, mikä voi johtaa hyvinvointia edistäviin tekoihin. Valmistelu Lue…

Minä onnistun koululounaalla! (nro 67)

Tämän tehtävän tarkoituksena on arvioida yhdessä luotujen kouluruokailun pelisääntöjen toteutumista koululounaalla. Itsearviointi muistuttaa oppilaita yhdessä sovituista pelisäännöistä ja auttaa saavuttamaan onnistumisen…

Ruokakuvia (nro 114)

Oppilaat valokuvaavat omia ruoka-annoksiaan. Tehtävän tarkoituksena on pohtia monipuolisen ruokavalion merkitystä terveydelle ja hyvinvoinnille, sekä innostaa ja opastaa sen toteuttamiseen arjessa….

Kehokiitollisuuspuu (nro 19)

Tässä tehtävässä oppilaat askartelevat yhdessä luokan seinälle kiitollisuuspuun, jossa kiitetään omaa kehoa sen toiminnasta. Tavoitteena on auttaa oivaltamaan, että keho on…

Kokkigalleria (nro 25)

Koulun keittiössä työskentelee varsinaisia arjen supersankareita, jotka valmistavat joka päivä kymmenille tai jopa sadoille lapsille maittavan lounaan. Tässä tehtävässä oppilaat pääsevät…

Ruuan valinta (nro 125)

Tässä tehtävässä oppilaat pohtivat, mitä aisteja ruuanvalintatilanteessa käytetään ja mikä aisti vaikuttaa valintaan eniten. Valmistelut Varaa tehtävää varten: 3 erilaista banaania:…

Välipalaa tarjolla! (nro 139)

Oppilaille tulee järjestää mahdollisuus maksuttomaan ravitsevaan välipalaan, mikäli koulun oppitunnit jatkuvat pidempään kuin kolme tuntia koululounaan jälkeen. Kouluruokailusuositus 2017 Koulussa tarjottava…

Arvaa mikä -peli (nro 150)

Olenko mansikka? Vai kenties vadelma? Arvuutteluleikissä oppilaat tutustuvat kasviksiin, marjoihin ja hedelmiin hauskalla tavalla. Tehtävä sopii hyvin myös kielten opetuksessa keskustelun…

Verkossa pelattavia pelejä oppilaille (nro 143)

Tästä ideakortista löydät koostettuna linkkejä verkossa pelattaviin peleihin. Pelejä voi hyödyntää oppitunnilla opetuksessa, tai oppilaat voivat pelata niitä myös itsenäisesti. Pelejä…

Rentoutumisleikki (nro 189)

Liikettä ja lepoa sisältävä rentoutus sopii pienille oppilaille. Jokainen onnistuu ja pääsee nauttimaan siitä, mitä omalla keholla voi kokea. Toteutus Lihaksia…

Ruokakulttuurit tutuksi (nro 111)

Tutustutaan Suomen ja muiden maiden ruokakulttuureihin oman koulun ruokalistan avulla. Valmistelut Tutustu etukäteen Ruokatiedon materiaaleihin Mistä suomalainen ruokakulttuuri koostuu? ja Suomalainen…

NAM! -oppitunti 5: Tietoinen syöminen omassa arjessa (nro 82)

Viidennellä NAM! -oppitunnilla oppilaita innostetaan hyödyntämään tietoista syömistä myös jatkossa omassa arjessaan. Oppitunti on osa NAM! – Nauti, aisti ja maista…

NAM! -oppitunti 3: Kylläisyyden tunne (nro 80)

Kolmannella NAM! -oppitunnilla oppilaat pohtivat kylläisyyden tunnetta: Mitä kylläisyys on ja miltä se tuntuu? Miten keho viestittää kylläisyydestä? Oppitunti on osa…

Ruoka-aiheisia kirjoja (nro 164)

Koonti ruoka-aiheisista lasten kirjoista. Näissä kirjoissa kerrotaan hyvistä ruokailutavoista: ALIKI – Pieni mutta hyvätapainenFRATTIINI Stefan – Kaikin tavoin mestariNISONEN Riitta –…

Ympäristö muovaa minäkuvaa (nro 147)

Koulumaailmaan sijoitettu tarina herättelee pohtimaan, miten ympäristö vaikuttaa minäkuvaan ja miten myönteistä minäkuvaa voidaan vahvistaa. Taustatietoa opettajalle Minäkuva muovautuu vuorovaikutuksessa ympäristön…

Koulumaito- ja hedelmätuki (nro 30)

Tiesitkö, että koulu voi saada tukea hedelmien, kasvisten ja maitotuotteiden tarjoamiseen? Koulujakelujärjestelmä   Euroopan unionin koulumaitotuki ja kouluhedelmätuki on tarkoitettu päiväkodeissa ja…

Kuva koululounaasta (nro 42)

Oman koululounaan kuvaaminen kännykkäkameralla on hyvä keino havainnoida, mitä lautaselle tuleekaan otettua ja toteutuuko lautasmalli. Kuvien vaihto vanhempien kanssa valottaa myös…

Jonotus ja linjasto (nro 11)

Yksi tärkeä asia positiivisessa ruokailukokemuksessa on, että myös ruuan jonottaminen sujuu jouhevasti. Kouluruokailussa jonossa saatetaan etuilla ja odottaminen voi muutenkin olla…

Kasvikset, hedelmät ja marjat tutuiksi – kasvismuistipeli (nro 16)

Kasvismuistipelissä oppilaat pääsevät tunnistamaan ja nimeämään erilaisia kasviksia, hedelmiä ja marjoja. Kasviksiin, hedelmiin ja marjoihin tutustuminen vähentää ennakkoluuloja ja voi rohkaista…

Ruokakieli (nro 109)

Oppilaat keksivät mahdollisimman paljon ja mielikuvituksellisia kouluruokaa kuvaavia sanoja. Valmistelut Varaa tehtävää varten viisi isoa pahvia luokkahuoneen seinälle ripustettavaksi. Tehtävän toteutus…

Perusmaut kouluruuassa (nro 95)

Makukoulutehtävissä voi hyödyntää hyvin myös kouluruokailua. Tehtävässä oppilaat etsivät perusmakuja – makea, suolainen, hapan, karvas, umami – kouluruuasta. Huomio! Ennen tehtävää…

Kouluruokatoimikunta ja -vaikuttajat (nro 40)

Perusopetuslain mukaan oppilaiden tulee saada vaikuttaa itseään koskeviin asioihin kehitystään vastaavasti. Oppilaiden osallisuutta lisää mahdollisuus vaikuttaa kouluruokailuun ja koulun ruokaympäristöön.  ”Oppilaskunnan…

NAM! -harjoitus: Mitä on kylläisyyden tunne? (76)

Tässä tehtävässä oppilaat pohtivat, mitä on kylläisyyden tunne. Tehtävässä myös harjoitellaan kylläisyyden tunteen havainnoimista banaanin avulla. Tehtävä on osa NAM! –…

RuokaTutkan testaamo (nro 173)

Opetuksellisia testejä ruokaan ja syömiseen liittyen. Oppitunnin päätteeksi voi kertauksenomaisesti hyödyntää osaamisen testausta. Testaamosta löytyy testejä erilaisista aiheista, kuten medialukutaito, satokausi…

Kouluruokaa kaikille aisteille (nro 35)

Miltä kouluruoka tuoksuu, näyttää ja maistuu? Entä millainen äänimaailma ruokasalissa tänään on? Tässä tehtävässä oppilaat astuvat koulun ruokasaliin aistit avoinna. ”Viikon…

Maistuva viikko (nro 49)

Maistuvan viikon aikana oppilaat seuraavat omia ruokailutottumuksiaan ja kirjaavat havaintojaan ylös: Miten lautasmalli toteutui lounaalla? Tuliko joka aamu syötyä aamupala ennen…

Runoja ruuasta (nro 101)

Päästetään oppilaiden luovuus valloilleen! Oppilaiden ruoka-aiheisia runoja voi käyttää vaikkapa koulun ruokasalin koristuksena. Tehtävän toteutus Kirjoittakaan runoja tai mietelauseita ruoasta. Inspiraatiota…

Rentouta keho ja mieli (nro 188)

Pidä oppilaille rentoutumisen ja rauhoittumisen hetki omaa kehoa hyväksyvässä ilmapiirissä. Harjoitus toteutetaan istuen. Valmistelu Harjoittele rentoutus lukemalla se ääneen itsellesi. Muista…

Ruokakulttuurit tutuksi näytellen (nro 112)

Could I see the menu, please? Tässä tehtävässä tutustutaan eri maiden ruokakulttuureihin ja ruokaravintolassa asioimiseen, sekä harjoitellaan ruokasanastoa ja ravintolassa asiointia…

Millainen minä olen? (nro 59)

Oppilaat tunnistavat itsessään olevia ominaisuuksia ja rakentavat sitä kautta tervettä itsetuntoa. Taustatietoa opettajalle Minäkäsitys on ihmisen käsitys omasta itsestään ja suhteestaan…

Kilohinnat ja hintavertailu (nro 23)

Tässä tehtäväkokonaisuudessa oppilaat tutustuvat elintarvikkeiden kilohintoihin ja soveltavat tietoa matematiikan laskuissa. Kotitehtävä herättelee tutkimaan kauppojen elintarviketarjontaa, pakkausmerkintöjä ja avartaa uusia näkökulmia…

Koulupuutarha (nro 32)

Perustetaan oppilaiden kanssa koko koulun yhteinen hyötypuutarha! Syötäviä kasveja voi kasvattaa kouluympäristössä maitopurkeissa ikkunalaudalla, saaveissa ulkoseinustalla, kasvatuslaatikoissa pihan perukoilla tai olosuhteiden…

Elintarvikeviidakon viitat (nro 153)

Pakkausmerkintöjen tuntemus auttaa tekemään terveydelle ja hyvinvoinnille parempia valintoja ruokakaupassa. Tässä tehtäväkokonaisuudessa oppilaat oppivat tutkimaan elintarvikepakkauksia ja tulkitsemaan niiden pakkausmerkintöjä. Taustatietoa…

Syö hyvää -peli (nro 133)

Syö hyvää -verkkopelissä oppilaat pääsevät testaamaan osaamistaan ravitsemus- ja elintarvikeaiheisessa tietovisassa. ”Etäopiskelun myötä koulumme lempiruokapäivä ei toteutunut, joten keskustelimme aiheesta ja…

NAM! -oppitunti 1: Tutustuminen aistitietoiseen syömiseen (nro 78)

Ensimmäisellä NAM! -oppitunnilla oppilaat tutustuvat aistitietoiseen syömiseen mm. rusina-harjoituksen avulla. Oppitunnin tavoitteena on, että oppilaat innostuvat tietoisesta syömisestä ja ymmärtävät mitä…

Siemen kätkee salaisuuden (nro 129)

Yrttien kasvattaminen itse siemenistä opettaa kärsivällisyyttä ja on palkitsevaa. Tehtävän toteuttaminen vaatii noin kuukauden keväällä, jotta yrtit ehtivät kasvaa. Itse kasvatettu…

Videoita oppilaille ja opettajille (nro 144)

Tästä ideakortista löydät koostettuna linkkejä eri video-kanaville. Videoita voi hyödyntää opetuksessa, ja osa niistä soveltuu myös hyvin oppilaiden itsenäisesti katsottavaksi. Oppilaille…

Makumestarin Makupeli (nro 192)

Peli on mainio tapa harjoitella uusiin ruokiin tutustumista. Pelaamalla voidaan syödä yhteinen väli- tai iltapala. Peli soveltuu myös syntymäpäivien juhlintaan koulussa….

Tutkimusmatka koulun keittiöön (nro 138)

Mitä koulun keittiössä tapahtuu? Kuka siellä kauhaa heiluttaa? Entä kuinka suuri kattila keiton tekemiseen oikein tarvitaan? Tässä tehtävässä oppilaat käyvät tutustumassa…

Oppilaiden kouluruokatyöpaja (nro 91)

Tässä tehtävässä oppilaat toteuttavat SWOT-analyysin etsien kouluruokailun vahvuuksia, heikkouksia, mahdollisuuksia ja uhkatekijöitä.

”Silmät söis, vaan vatsa ei vedä” (nro 184)

Opetellaan tunnistamaan oma kylläisyys, mikä tukee taitoa syödä riittävästi. Kylläisyyttä ei voi määrätä ulkopuolelta, vaan se täytyy oppia tunnistamaan itse. Valmistelut…

Kouluruokadiplomi® (nro 36)

Kouluruokadiplomi® on kouluille myönnettävä tunnustus ravitsemuksellisesti, kasvatuksellisesti, sosiaalisesti ja ekologisesti kestävän kouluruokailun edistämisestä. Kuluruokadiplomin® myöntämisestä vastaa Ammattikeittiöosaajat ry. Diplomi on osoitus…

Menu-ständi (nro 56)

Nikkaroidaan koulun ruokasaliin itse tuunattu Menu-ständi, joka toivottaa ruokailijat tervetulleeksi koululounaalle. Valmistelut Varaa tehtävää varten: Kaksi 900 x 600 mm kokoista…

Puhetta ruuasta ja ruuan äärellä (nro 96)

Se, mitä ja miten ruuasta ja ruuan äärellä puhutaan, vaikuttaa ruokailuhetken tunnelmaan ja asenteisiin ruokaa kohtaan. Tässä tehtävässä pysähdytään oppilaiden kanssa…

Mitä tänään syödään? (nro 70)

Tutustutaan päivän kouluruuan raaka-aineisiin ja niiden eri aisteilla havaittaviin ominaisuuksiin. Toivotetaan kaikille hyvää ruokahalua! Tehtävän toteutus Voitte toteuttaa tehtävän luokassa keskustellen…

Hiljainen ruokailu (nro 171)

Kouluravintola voi olla aivan liian äänekäs paikka, mikä tekee siellä ruokailusta epämukavaa. Hiljainen tai rauhaisa ruokailu voi akuutisti rauhoittaa ruokailua ja…

Vastuullinen ruoka – haastattelu vanhemmille (nro 142)

Omien vanhempien haastattelu on oiva tapa pysähtyä pohtimaan oman kodin ruokatalouden hoitoon ja ruokailutottumuksiin liittyviä asioita. Tehtävän avulla saadaan innostettua oppilaat…

Ruokailuvälineet sekaisin (nro 105)

Tässä tehtävässä harjoitellaan kattamista ja mietitään, miksi ruokailuvälineet ovat tietyillä omilla paikoillaan kattauksessa. ”Kävimme oppilaiden kanssa läpi ruokailuvälineiden käyttöä ja tutustuimme…

Vinkkejä koulun ja kodin yhteistyöhön (nro 145)

Koulun ja kodin yhteinen ja yhdensuuntainen ruokakasvatus on todellinen ja käytännöllinen tapa edistää oppilaiden ruokailutottumuksia ja hyvinvointia. Siten on tärkeää, että…

Astioiden palautus (nro 151)

Edestakaiset liikkeet astianpalautuksessa hidastavat palautusta ja pidentävät jonoja, ja siten heikentävät ruokasalin viihtyisyyttä. Kouluruokailun astianpalautusta voi saada sujuvammaksi jo pienillä muutoksilla….

Oppilaiden oma oppitunti (nro 92)

Oppilaat voivat toimia myös toistensa opettajina! Tehtävässä 5.–6. luokan oppilaat suunnittelevat ja toteuttavat mielenkiintoisen ruokaan ja ravitsemukseen liittyvät opetustuokion nuoremmille oppilaille….

Haarukka ja veitsi (nro 175)

Kattamista ja ruokailuvälineiden käyttöä voi kuivaharjoitella ja siten opetella uusia rutiineja kouluarkeen. Valmistelu Sovi ruokapalveluiden työntekijän kanssa rauhallinen hetki, jolloin voitte…

Minä ja ruoka -kollaasi (nro 65)

Tässä tehtävässä oppilaat askartelevat itselleen kollaasit, joissa nostetaan esille itselle tärkeitä, olennaisia tai usein toistuvia ruokaan ja syömiseen liittyviä asioita. ”Oppilaat…

Rajoittavaa syömishäiriötä sairastava nuori koulussa (nro 174)

Tietopaketti koulun henkilöstölle rajoittavista syömishäiriöistä ja niiden huomioimisesta koulussa on luettavissa täältä.

Oivalla ateriarytmi! (nro 87)

Pohditaan säännöllisen syömisen vaikutuksia päivittäiseen jaksamiseen hauskan adjektiivitarinan siivittämänä. Tehtävän tavoitteena on innostaa oppilaita noudattamaan säännöllistä syömisrytmiä. Taustatietoa opettajalle Suomalaisissa ravitsemussuosituksissa…

Ruokaan liittyvät kotiaskareet (nro 104)

Lapsia on hyvä osallistaa oman kodin askareisiin jo pienestä pitäen. Tässä kotitehtävässä oppilaat toimivat vanhempien apureina ja tekevät ruokaan liittyviä kotiaskareita….

Mikä maku, mikä haju? (nro 58)

Tiesitkö, että suuri osa makuina pitämistämme aistimuksista onkin hajuja? Tässä tehtävässä oppilaat testaavat millainen osuus hajuaistimuksella on ruuan aistimisessa. Valmistelut Varaa…

Jouluinen kirje kaverille (nro 12)

Joulu on monelle varsinainen ruokajuhla. Joulun juhlaruuat voivat vaihdella perheestä toiseen – mitä teidän perheessä syödään jouluna? Tässä tehtävässä oppilaat kirjoittavat…

Makuraati (nro 190)

Makuraadin tavoitteena on vuoropuhelun kehittäminen oppilaiden, henkilökunnan ja ruokapalvelun välillä. Makuraati kokoontuu 1-2 kertaa vuodessa. Siihen kuuluu edustajia oppilaista, henkilökunnasta ja…

Lempiruokia (nro 44)

Miksi toinen ruoka miellyttää enemmän kuin toinen? Tässä tehtävässä pohditaan ruokakuvien avulla henkilökohtaisia makumieltymyksiä ja sitä, mitkä tekijät niiden syntyyn vaikuttavat….

Ruokakolmio tutuksi (nro 110)

Ruokakolmio on monelle tuttu kuva, mutta mikä siinä on oikein ideana? Tässä tehtävässä tutustutaan oppilaiden kanssa monipuoliseen syömiseen ruokakolmion avulla. Taustatietoa…

Tunnustelupussit käyttöön (nro 137)

Tässä tehtävässä oppilaat tutkivat ruokaa tuntoaistin avulla. Tehtävässä harjoitellaan erityisesti tuntoaistimuksia kuvaavia sanoja, joista on alla esimerkkitaulukko ohjaajaa varten. ”Ryhmässä tunnusteltiin…

Kouluruokailuun varattu aika ja porrastus (nro 39)

Ruokailuhetken ajoitus, ateriointiin käytettävissä oleva aika sekä ruokailevien ryhmien porrastaminen vaikuttavat merkittävästi ruokailun miellyttävyyteen. Rauhallinen ateriahetki tarjoaa virkistävän ja yhteisöllisen lepotauon…

Marjaa monessa muodossa (nro 52)

Maistuuko puolukka erilaiselta jogurtissa kuin vispipuurossa? Tässä tehtävässä oppilaat arvioivat, mitä raaka-aineen maulle tapahtuu erilaisissa tuotemuodoissa sekä tutustuvat perusmakujen vuorovaikutukseen. ”Hyvä…

Ruoka-aiheista musiikkia (nro 196)

Koonti ruoka-aiheisesta lastenmusiikista. Albumit Lohi ui ohiTekijät: Marjatta Meritähti ja Jukka Itkonen, Mu Farang International 2009 Mukulat kasvaaTekijät: Janne Viitaniemi ja…

NAM! -harjoitus: Rusinan syöminen aistitietoisesti (nro 77)

Tässä tehtävässä oppilaat harjoittelevat tietoisuustaitoja rusina-harjoituksen avulla. Tehtävä on osa NAM! – Nauti, aisti ja maista -harjoitusohjelmaa, joka on lapsille suunnattu…

NAM!-harjoitus: Miten keskityn syömiseen? (nro 85)

Oppilaat harjoittelevat rauhallista ruokailua ja ruokaan keskittymistä. Tehtävä on osa NAM! – Nauti, aisti ja maista -harjoitusohjelmaa, joka on lapsille suunnattu…

Koululounas meillä ja muualla (nro 29)

Miten kouluruokailu eroaa meillä ja maailmalla? Tehtävässä tutustutaan eri maiden kouluruokailuun ja pohditaan, mikä kouluruokailun merkitys on. ”Etäopetuksessa, ruokakassien aikana: jokainen…

Lisää kasviksia koululounaalle (nro 45)

Kasvisten tarjoilutavoilla voidaan vaikuttaa olennaisesti niiden houkuttelevuuteen ja menekkiin koululounaalla. Tästä kortista löydät vinkkejä, miten kasvisten menekkiä voidaan lisätä. Salaattipöytä linjaston…

Median vaikutus ruokaympäristöömme (nro 55)

Ravitsemukseen ja ruokaan liittyvää medialukutaitoa on hyvä harjoitella jo varhain. Kun oppilaat tarkastelevat ruokaan liittyvää uutisointia ja mainontaa mediassa, saavat he…

Kouluruokaa jo yli 70 vuotta (nro 34)

Kouluruokaa on tarjottu Suomessa oppilaille maksutta jo yli 70 vuoden ajan. Kouluruokailu on suomalainen keksintö, josta tullaan ottamaan mallia myös muista…

Terveyttä edistävät välipalat -vanhempainilta (nro 136)

Ideoita toiminnallisen ravitsemusaiheisen vanhempainillan järjestämiseen. Vanhempainillassa vanhemmat pääsevät kiertämään rasteja ja pohtimaan samalla terveellisten aterioiden ja välipalojen merkitystä lapsen hyvinvoinnille sekä…

Koulun myyjäiset (nro 31)

Koulun myyjäiset ovat hyvä tilaisuus tutustua uusiin makuelämyksiin. Annetaan oppilaiden ideoida ja toteuttaa vaihtoehtoja perinteisten myyjäistarjottavien tilalle valitsemallaan juhlapyhä-, satokausi- tai…

RuokaTutkan VäliPalaPeli (nro 158)

VäliPalaPelissä olet kokki välipalaravintolassa! Ravintolaan tulevat asiakkaat kuvailevat, millaisen välipalan he haluavat. Sinun tehtävänäsi on kasata toiveita vastaava annos. Tarvittavat materiaalit…

Välipalasta potkua päivään -teemapäivä (nro 140)

Teemapäivän aikana oppilaat pääsevät kiertämään rasteja, joilla kartoitetaan omia ruokailutottumuksia, valmistetaan monipuolinen välipala, tutustutaan elintarvikkeiden pakkausmerkintöihin ja tunnistetaan sokkona erilaisia kasviksia….

Näyttääkö herkulliselta? (nro 86)

Ruuan ulkonäkö vaikuttaa usein suuresti siihen, millaisia mielikuvia siitä herää. Tässä tehtävässä oppilaat arvioivat ruuan ulkonäön perusteella sen oletettua herkullisuutta ja…

Makumatkalla Suomessa (nro 51)

Suomalaisissa perinneruuissa on paljon maakunnallisia eroja. Tässä tehtävässä oppilaat tutustuvat suomalaiseen ruokakulttuuriin ja eri maakuntien ruokiin kaikilla aisteilla. Tehtävän tavoitteena on…

Syömisen merkitys (nro 134)

Miksi on tärkeä syödä monipuolisesti? Miten ruoka vaikuttaa terveyteemme? Tehtävässä tutustutaan oppilaiden kanssa syömisen merkitykseen. Tavoitteena on, että oppilaat ymmärtävät syömisen…

Perunateatteri esiintyy (nro 180)

Hassu näytelmä ruokahetkestä voi virittää positiivista asennetta ruokaa kohtaan. Suhtautuminen ruokahetkiin ja ruokaan vaikuttaa ruuan hyväksyntään. Valmistelut Mikäli mahdollista, varaa harjoituksen…

Ruoka-aiheisia elokuvia (nro 103)

Koonti ruoka-aiheisista lasten elokuvista. Rottatouille (S) Ohjaus: Brad Bird, 2007 Kuvaus: Pixar-studion Oscar-palkittu animaatio kertoo Pariisissa asuvasta Rémy-nimisestä rotasta, joka haluaisi…

Kevätpiknik (nro 22)

Kevään tullen on mukava suunnata koko luokan kanssa piknikille, jolle suunnitellaan yhdessä maistuvat eväät. Tehtävän toteutus Suunnitelkaa yhdessä piknik johonkin viihtyisään…

Säännöllinen syöminen on nautinto (nro 127)

Tässä tehtävässä oppilaat tutustuvat säännölliseen ateriarytmiin. Tavoitteena on, että oppilaat ymmärtävät säännöllisen syömisen vaikutukset ja omaksuvat säännöllisen ateriarytmin. Taustatietoa opettajalle Syöminen…

Kouluruuan hinta (nro 41)

Kuinka paljon ruoka maksaa yhdelle oppilaalle vuoden aikana? Oppilaat laskevat kouluruuan ja raaka-aineiden kustannuksia. Tavoitteena on lisätä kouluruuan arvostusta. Tehtävän toteutus…

Miltä ruoka tuoksuu? (nro 63)

Tässä tehtävässä oppilaat yrittävät tunnistaa ruokien ja ruoka-aineiden hajuja ja keksiä niitä kuvailevia adjektiiveja. ”Joulupolussa oli mukana tuoksupurkit.” (Erityisopettaja) Valmistelut Varaa…

Kotiväen Sherlock Holmes (nro 27)

Mitä kouluruokailussa oikeasti tapahtuu? Tehdään salapoliisityön avulla kouluruokailu tutuksi vanhemmille!

Makuja maailmalta (nro 50)

Oppilaat tutustuvat eri maiden ruokakulttuureihin kaikkia aisteja käyttäen. Tehtävän tavoitteena on lisätä uusien ruokien hyväksyntää. ”Tutustuimme Aasian ruokakulttuuriin. Oppilaat kokeilivat puikoilla…

Huomaanko kehoni viestit? (nro 183)

Opetellaan tunnistamaan nälkä ja vastaamaan siihen tarkoituksenmukaisella tavalla. Taustatietoa opettajalle Tämä harjoitus pohjautuu tietoisen läsnäolon ja syömisen opetteluun. ”Tietoinen läsnäolo tarkoittaa,…

Kouluravintolan nimikilpailu (nro 33)

Keksitään yhdessä kouluravintolalle nimi! Kouluravintolan nimeäminen lisää sen arvostusta. Nimen keksimisestä voidaan järjestää kilpailu, johon koko koulu saa osallistua. Tehtävän toteutus…

Kehon viestit (nro 20)

Oppilaat tiedostavat, miten keho viesteillään ohjaa meitä syömään.  Valmistelut Tuo harjoitukseen mukaan esimerkiksi pussi karkkia, suolakeksejä ja sipsejä.  Tehtävän toteutus Tehkää…

Aamupala-viestijuoksu (nro 149)

Tämän leikkimielisen kilpailun avulla oppilaat pääsevät pohtimaan, millainen on täysipainoinen aamupala ja miksi sen syöminen onkaan niin tärkeää. ” Tehtävän yhteydessä…

Ruokakasvatustiimi (nro 108)

On tärkeää, että ruokakasvatus ei jää koulussa yhden työntekijän vastuulle. Ruokakasvatuksen suunnitteluun ja kehittämiseen osallistuu useampi henkilö, parhaimmillaan moniammatillinen työryhmä. Tämä…

Minun on hyvä olla (nro 179)

Omaa myönteistä kehosuhdetta muovaa hyvä kosketus, jota jokainen tarvitsee. Harjoitus sopii erinomaisesti sisäliikuntatunnin rentoutumishetkeksi. Taustatietoa opettajalle Oman itsensä koskettaminen heijastelee sitä,…

Maistelupaketit (nro 169)

Makukoulun toteuttamista varten ruokapalvelut voivat tarjota maistelupaketteja opettajien käyttöön oppitunneilla. Toteutus Ruokapalvelut voivat suunnitella tilattavia maistelupaketteja koulujen käyttöön. Paketit auttavat opettajia…

NAM! -harjoitus: Miksi haluan syödä? (nro 74)

Oppilaat harjoittelevat tunnistamaan nälän ja kylläisyyden tunteita ja halua syödä. Tehtävä on osa NAM! – Nauti, aisti ja maista -harjoitusohjelmaa, joka…

Janojuoma (nro 161)

Juomilla on merkitystä. Etsitään ratkaisuja siihen, kuinka raikkaasta vedestä saadaan houkutteleva, helppo, virkistävä juoma jokaiseen koulupäivään ja vapaa-ajalle. Taustatietoa Kaikenlaiset juomille…

Kouluruuan arvostus -vanhempainilta (nro 195)

Asenteet kouluaterioita kohtaan vaihtelevat ja aikuinen välittää oman asenteensa lapseen. Ruuan maistumisen esteenä voi hyvin olla vain negatiiviset mielikuvat. Oppilaiden asenteisiin…

Monta syytä syödä kouluruokaa (nro 71)

Kouluruuan syöminen on monestakin syystä kannattavaa. Tässä tehtävässä oppilaat pääsevät itse pohtimaan syitä kouluruuan syömiselle. Valmistelut Tutustu Ruokatietoyhdistyksen materiaaliin 10 syytä…

Miltä vesi kuulostaa? (nro 64)

Ääni on usein tärkeä osa ruuasta saatavaa aistikokemusta. Tässä tehtävässä oppilaat havainnoivat kuuloaistin avulla elintarvikkeiden ominaisuuksia. Valmistelut Varaa tehtävää varten: Hiilihapollista…

Ateriavärikartta (nro 167)

Monipuolinen ruoka on luonnostaan värikästä. Harjoitusmoniste toimii innostavana työkaluna oman ruokavalion värien havaitsemiseen ja kasvisten käytön lisäämiseen. Valmistelu Tulosta oppilaille harjoitustehtävä…

Pallon paras ruoka -peli (nro 93)

WWF:n ympäristökasvatuspelissä etsitään vastuullisinta ruoka-annosta, joka olisi sekä ympäristöystävällisin että huomioisi myös oikeudenmukaisuuden maailmassa. Valmistelut Tulosta pelikortit tästä. Pelin kulku Kortit…

Kouluruokailun pelisäännöt (nro 38)

Sovitaan yhdessä luokan tai koulun yhteiset pelisäännöt kouluruokailuun. Yhteisiin pelisääntöihin sitoutuminen mahdollistaa sekä oppilaille että opettajille viihtyisän ja rauhallisen ateriointihetken. Näihin…

Värikkäät kasvikset (nro 186)

Tutustutaan erilaisiin kasviksiin ja valmistetaan värikäs välipala. Taustatietoa opettajalle Kasvikset ovat keskeinen osa ruokavaliotamme. Kuitenkin suomalaiset syövät niitä suositeltua vähemmän. Yhtenä…

Meidän reseptivihko (nro 197)

Tehkää yhteistyössä huoltajien ja oppilaiden kanssa arkea helpottava reseptikirja hyvää tekevistä ja helpoista resepteistä. Toteutus Suunnitelkaa millä tavalla saisitte parhaiten luotua…

Ruokakummit (nro 113)

Ruokakummitoiminta on hyvä keino lisätä oppilaiden osallisuutta kouluruokailun järjestämiseen ja toteuttamiseen. ”Kummiruokailu toteutettiin kummitunnin yhteydessä.” (Opettaja, 1. lk) Kuudesluokkalaiset voivat koulunsa…

Ruokasalin visuaalinen ilme (nro 120)

Koulun ruokasalin visuaalista ilmettä voidaan muokata monin tavoin. Samalla kohennetaan ruokasalin tunnelmaa ja lisätään viihtyisyyttä. ”Oppilaat koristelivat ruokasalin jouluateriaa varten itse…

Maustepöytä (nro 54)

Mausteet ovat helppo keino lisätä ruokaan makua ilman, että suolaa tarvitsee lisätä. Tässä tehtävässä perustetaan kouluravintolaan maustepöytä, jonka avulla tutustutaan uusiin…

Oppilaiden äänitorvi (nro 90)

Kouluruoasta kirjoitetaan paljon ja lähes aina negatiiviseen sävyyn. Otetaan yhdessä aktiivinen ote ja huiskitaan negatiivisuus nurkkaan. On aika nousta barrikadeille ja…

Aistirata (nro 191)

Kaikkia aisteja aktivoiva aistirata on toiminnallinen työpaja kaikenikäisille oppijoille. Rata tulee parhaiten hyödynnettyä, kun aikuinen ohjaa kullakin toimintapisteellä, mutta rataa voi…

Kasvisruoka toisena vaihtoehtona (nro 17)

Kouluruokailusuositusten mukaan koululounaalla tulisi tarjota kaksi pääruokavaihtoehtoa. Vapaasti valittavan kasvisruuan tarjoaminen on ympäristövastuullinen ruokakasvatusteko, joka edistää kasvisruokiin tottumista ja niiden syömistä.    ”Kuudesluokkalaiset maistelivat…

Oppilaat osallistumaan (nro 89)

Ekaluokkalaisten tutustuminen koulun keittiöön, oppilaiden osallistuminen keittiön ja ruokasalin askareisiin sekä TET-harjoittelu koulun keittiössä ovat esimerkkejä hyvistä keinoista lisätä oppilaiden osallisuutta…

Ruuan reitti (nro 124)

Mitä ruualle tapahtuu matkalla pellolta pöytään? Tässä oppimiskokonaisuudessa tutustutaan ruuan reitteihin Ruokatiedon materiaalien avulla. ”Ruoan reitti -julisteet laitettiin esille ruokalaan. Oppilaat…

Jäljennä taulu (nro 10)

Ruoka on toiminut inspiraation lähteenä myös monille taidemaalareille. Tehtävässä oppilaat pääsevät jäljentämään valitsemansa kuuluisan suomalaisen taiteilijan ruoka-aiheisen taulun. ”Tutkimme suomalaisten taiteilijoiden…

Luokkaretki (nro 47)

Ruokakulttuuriin ja ruuantuotantoon voi tutustua mainiosti myös luokkaretkellä. Tehtävän toteutus Miettikää yhdessä, mikä voisi olla kiva kohde ruoka-aiheiselle lyhyelle päiväretkelle tai…

Ruuan rakenne (nro 123)

Miten maito, jogurtti ja piimä eroavat rakenteeltaan toisistaan? Tässä tehtävässä oppilaat tutkivat maitotuotteita näköaistin avulla. Valmistelut Varaa tehtävää varten: 5 dl…

Miltä ruoka tuntuu suussa ja kädessä? (nro 62)

Tässä tehtävässä oppilaat havainnoivat tuntoaistin avulla elintarvikkeiden käsi- ja suutuntumaa. ”Tehtävää sovellettiin niin, että kullakin oli oma tehtävä ruokailun yhteydessä ja…

Ruokakriitikot (nro 193)

Kun koulussa siirrytään tarjoamaan toisena pääruokavaihtoehtona kasvisruokaa, sen menekki voi olla hyvin vähäistä. Kasvisruokavaihtoehdon menekkiä voi kasvaa, kun oppilaat pääsevät kevyen…

Kotitalousopetus alakoulussa (nro 26)

Kotitalousopetusta voidaan järjestää jo alakoulussa (POPS 2014). Kotitaloudessa harjoitellaan kodin arjessa tarvittavia perustaitoja. Tämän tehtäväkortin liitteenä löydät tuntisuunnitelmat alakoulun kotitalouden perus-…

Millainen on oma aamupalani? (nro 60)

Aamupalan sanotaan olevan päivän tärkein ateria; se virkistää yön jälkeen ja auttaa lasta jaksamaan aamupäivän koulussa lounaaseen saakka. Tässä tehtävässä oppilaat…

Ruokasalin rauhapöytä (nro 118)

Peruskoulussa oppilaiden pituuserot luokka-asteiden välillä voivat olla valtavia. Iso ruokasali hälyineen voi tuntua osasta oppilaista myös aika jännittävältä. Ruokasalin kalusteita ja…

Oma välipalapaletti (nro 201)

Kova nälkä voi sumentaa ajattelun ja vain makean tai rasvaisen mielihalut putkahtavat pintaan. Jääkaapin oveen itselle räätälöity välipalapaletti on hyvä apu…

Ateriarytmi kohdilleen (nro 152)

Säännöllinen ateriarytmi auttaa jaksamaan päivän askareissa. Tässä tehtävässä oppilaat pohtivat omaa ateriarytmiään ja sitä, mitä hyötyä säännöllisen ateriarytmin noudattamisesta on. ”Kaikki…

Mitä maustetta mihinkin? (nro 69)

Mitä maustetta tulee korvapuusteihin? Tehtävässä oppilaat tunnistavat tavallisimpien mausteiden tyypillisiä käyttökohteita. Tehtävän toteutus Lue alla olevia mausteenkäyttötilanteita. Opasta oppilaat nostamaan peukalon…

NAM! -harjoitus: Missä nälkä tuntuu? (nro 75)

Tässä tehtävässä oppilaat pohtivat, mitä on nälän tunne. Tehtävässä myös harjoitellaan nälän tunteen havainnoimista veden ja mehukeiton avulla. Tehtävä on osa…

Kehonkuva, dieetit ja laihdutus (nro 21)

Oppilaat tutkivat kuvia eri aikakausien kauneusihanteista. Tavoitteena on, että oppilaiden tyytyväisyys omaa kehoa kohtaan kasvaa, ja he oppivat luottamaan oman kehonsa…

NAM! -oppitunti 2: Näläntunne (nro 79)

Toisella NAM! -oppitunnilla oppilaat pohtivat nälän tunnetta: Mitä nälkä on ja missä se tuntuu? Miksi haluan syödä? Oppitunti on osa NAM!…

School lunch (nro 128)

Tässä tehtävässä oppilaat pohtivat miten kouluruokailu Iso-Britanniassa tai Yhdysvalloissa eroaa suomalaisesta sekä tutustuvat aiheen sanastoon. Tehtävän toteutus Käykää oppitunnilla läpi kouluruokailuun…

Lautashävikki haltuun (nro 43)

Monissa kouluissa seurataan kouluruokailussa syntyvää lautashävikkiä kestävän kehityksen hengessä. Oppilaiden kanssa kannattaa harjoitella myös sopivankokoisen annoksen ottamista ja oman näläntunteen huomioimista….

Maistuva koulu -vanhempainilta (nro 148)

Mitä meidän Maistuvassa koulussa tapahtuu? Voit ladata alta diat, jotka voidaan näyttää vanhempainillassa. Valmistelu Muokatkaa ja täydentäkää diaesitystä tarvittaessa. Dioissa on…


Takaisin ylös

Jaa: