Maailma lautasella

Marraskuun pimentyessä on aika lähteä piristävälle makumatkalle ympäri maailmaa. Loppusyksyn aikana päästään tutustumaan eri maiden ruokakulttuureihin ja opitaan ruokasanastoa eri kielillä.

Kuukauden teemaan sopii erinomaisesti esimerkiksi Makuja maailmalta -tehtävä, jossa tutustutaan eri maiden ruokakulttuureihin, ja niille tyypillisiin ruokiin ja raaka-aineisiin kaikkien aistien avulla. Kun oppilaat saavat tutkia ruokia kaikilla aisteilla, heidän on helpompi hyväksyä uudet maut.

Makukoulu-tehtävät kutkuttelevat aisteja

Myös muita Makukoulu-harjoituksia voi hyvin soveltaa maailman ruokakulttuureihin tutustumisessa. Paljon erilaisia Makukoulu-harjoituksia löydät ideapankista, kun valitset aiheeksi Makukoulu.

Ruokailoa ravintolassa

Ravintolassa syöminen on hauska tapa tutustua eri ruokakulttuureihin. Maailman ravintolat voi tuoda myös kouluarkeen, kunhan käyttää ripauksen mielikuvitusta ja hyödyntää oppilaiden näyttelijänlahjoja.

Näyttelemän avulla ravintolan voi perustaa esimerkiksi englannintunnille. Ravintolanäytelmä on paitsi hauska myös hyödyllinen harjoitus. Sitä toteuttaessa tulevat tutuksi niin eri maiden ruokakulttuurit kuin myös ruoka- ja ruuanvalmistussanasto sekä ravintola-asioinnissa tarvittavat ilmaisut. Huomaathan, että tehtävää voi halutessaan laajentaa aina monialaiseksi oppimiskokonaisuudeksi asti.

Kouluruokaa Ruotsissa, eväitä Englannissa?

Oletteko koskaan pohtineet, millaista kouluruokailu on muissa maissa? Mitä oppilaat syövät? Onko ruoka maksutonta? Eroaako ruokailu Suomesta? Oppilaat voivat tutustua ryhmissä eri maiden kouluruokailuun ja esitellä oppimansa myös muille. Esitystavassa saa käyttää luovuutta.

Muiden maiden koululounaista voi tehdä vaikkapa taidenäyttelyn oman kouluravintolan seinälle. Eri maiden kouluruokailuun tutustuminen antaa uutta näkökulmaa koululounaaseen ja saattaa lisätä oppilaiden arvostusta kotoista kouluruokaa kohtaan.